Festival se opět postaral o velmi zajímavý a originální program a nabízí kapely, které v Česku vystupují úplně poprvé. V sobotu 14. června odstartoval Respect festival svou pestrou nabídku, pro české publikum většinou zatím neznámých kapel. Stejně jako loni, se i letos přehlídka světové world music koná v parku Ladronka u tenisových kurtů.
I když to tak ráno ještě nevypadalo, vyšlo odpoledne sluníčko a počasí bylo opravdu příjemné. Areál se postupně začal plnit a ve 14 hodin vystoupila první kapela, francouzští Les Gars D'en Bas s živou rytmickou hudební fúzí balkánské muziky, blues, jazzu, francouzského šansonu a romské hudby. Kapela cestuje v průběhu celého roku po světě a i díky tomu se v rámci evropského turné spojila s českými a slovenskými muzikanty.
Velkou novinkou letošního Respect festivalu bylo scénické vystoupení etiopského cirkusu Circus Debre Berha. Propojují africké rytmy s pouličním vystoupením a novým cirkusem. Tento projekt je inspirativní také tím, že dává příležitost tělesně postiženým lidem.
Podívejte se také na fotoreport z prvního festivalového dne
Než nastoupil finský hudebník Pekko Käppi, lidé se mohli projít mezi stánky podél celého festivalového areálu a postupně také ještě přicházeli ti, co to dříve nestihli. A festival se poměrně hojně zaplnil, jak svými skalními příznivci, tak těmi, co se přišli podívat úplně poprvé.
Kromě stánků neziskových organizací, tu jsou tradičně stánky s orientální kuchyní, dobrým vínem, kávou nebo například s orientálním oblečením a šperky. Nechybělo ani pivo, které spolu se sluníčkem a dobrou hudbou docílilo spokojenosti mezi návštěvníky.
V 17 hodin na pódium vystoupilo ethiopské hudební a taneční seskupení Fendika v čele s vynikajícím a světově uznávaným tanečníkem, interpretem tance eskista, tradičního tranzovního tance, Melakuen Belayem. A s nimi začínala tančit už i velká část publika, které na nohy pozvedala také další kapela, a to s dlouhým názvem The Paradise Bangkok Molam International Band. Molam je původní thajský taneční styl. Jeho interpreti Kammao Perdtanon hrající na thajskou flétnu a třiasedmdesátiletý Sawai Kaewsombat, který hraje na píšťalu khaen, se spojili s mladší generací a posunuli tento tradiční styl do současnosti. Vznikl tak psychedelický pop 60. let. Ačkoli bylo jejich vystoupení energické a příjemná hudba rozhoupávala těla, bylo trochu dlouhé. To v tomto případě bylo lehce na škodu, protože skladby působily jednotvárně.
Následovala další přestavba pódia a lidé se zase na chvíli roztrousili po prostoru. V zadní části areálu byly, kromě jiného, k vidění umělecké instalace Čestmíra Sušky, Martina Janíčka, Michaela Delii a Marianny Stránské.
Všechna vystoupení, přestože jedinečná, jako by byla jednotlivými kroky, kterými se blížil poslední večerní koncert. Absolutním topem celého dne se stala londýnská kapela Yiddish Twist Orchestra, tvořená současnou britskou hudební elitou. S nimi už nezůstal sedět skoro nikdo. Karibsko-židovská fúze, zapomenutá hudba Londýna 50. let, kdy se v tamních imigrantských čtvrtích mísila židovská hudba s jamajskou, latinskoamerickou a počínajícím rock´n´rollem, dala vzniknout, dnes už téměř neznámému, shvitzu.
Hudebníci, sladění do stejných obleků s bílou košilí a zelenými kravatami, suverénně nastoupili na scénu a přetrvávající nadšení, které v publiku kapela spolu se zpěvákem Natty Boem vyvolala, vyprovázelo z festivalu v deset hodin večer snad každého. I v neděli 15. června čeká návštěvníky bohatý program, jenž uzavře nigerijský hudebník Mamar Kassey, kterého bychom mohli přirovnat třeba k muzikantovi Mory Kantému, který Respect festival navštívil loni.