Rachot uvedl další ze své série koncertů vlny world music. V neděli 17. listopadu vystoupila v pražském Paláci Akropolis libanonská zpěvačka a ikona arabské undergroundové i alternativní hudby Yasmine Hamdan, kterou čeští diváci mohli letos v červnu vidět také na festivalu Respect v parku Ladronka.
Včerejší večerní počasí rozhodně nelákalo k tomu, aby člověk kamkoli vyrážel. Zima, mlha, vlhko. Ale i tak jsem přesvědčená, že kdo přeci jen vyrazil na koncert Yasmine Hamdan, neodcházel zklamaný.
Pár desítek lidí v klidu a s pivem v ruce čekalo, až se Yasmine objeví. Několik se jich opíralo o pódium, další o zeď, někdo posedával na schodech. V sále bylo slyšet šum hlasů, podbarvený tiše hrající hudbou a na pódiu byla úplná tma. Kolem čtvrt na devět se rozsvítila ztlumená fialová světla a z nich vyšla bosá Yasmine Hamdan ve vínovém flitrovém tílku a v doprovodu tříčlenné, černě oděné kapely, kytaristky Liset Alei, bubeníka a klávesisty. Jako první uvedli píseň Beirut.
Beirut je městem, kde se Yasmine narodila a má i k této písni silný emocionální vztah. Možná také proto, že se v dětství se svým otcem hodně stěhovala, a tak vlastně nikdy neměla pocit zázemí v pravém slova smyslu.
Během této první skladby se v sále sešli už všichni, kdo se na Yasmine přišli podívat. Přestože atmosféra byla velice poklidná, už první píseň publikum nadchla. Ozvalo se z něj spokojené bravo a silný potlesk.
Na koncertě Yasmine představila písně z jejího posledního alba Ya Nass, které vyšlo letos na jaře. Asi třetí skladbou v pořadí byla Deny, která vyvolala opravdové nadšení v publiku a lehce ho i rozpohybovala. Kdo se ale opravu dokázal během celého koncertu pěkně vlnit, byla sama Yasmine, která si hudbu i celý koncert rozhodně užívala. Její slovní projev byl naopak, dalo by se říci, poměrně střízlivý, až skromný. Připila českému publiku se sklenkou a slovy cheers guys a jako jednu z dalších písní zazpívala například Ya Nass, kterou přímo složila pro film Jimi Jurmusche Only Lovers Left Alive, který má do české distribuce teprve vstoupit.
Celé album Ya Nass je výběrem písní velkých arabských zpěvaček, které jsou Yasmine blízké, i když ve světě nejsou příliš známé. Jejich hudba symbolizovala touhu po nezávislosti a protest proti nastoupení fundamentalismu. Přestože těmto arabským textům zřejmě nikdo nerozuměl, Yasmine několik z nich stručně uvedla. Vyjadřují se přímo k situaci, jaká v upnutých arabských zemích panovala.
Přestože Yasmine žije už několik let v Paříži, v její zemi je stále považována za rebela, který se vymyká tamním předepsaným kodexům v hudbě. A nejen tam. V Káhiře, jak se později dozvěděla, dokonce její vystoupení párkrát zakázali.
V Česku naštěstí byla tato půvabná zpěvačka více než vítána a včerejší koncert byl jedním slovem příjemný. Přítmí, undergroundová atmosféra, krásný hlas Yasmine spojený se silnou elektronickou kytarou a bubny. Temná i jemná hudba se nesla po celém sále a zpěvačka ji občas umocnila použitím dvou mikrofonů. Co se týče zvuku, bylo určitě lepší stát v zadní části sálu, kde byl čistější. Ačkoli muzika Yasmine Hamdan stále vychází z kořenů arabské hudby, znatelně a velmi do ní zasahuje evropský vliv. Ale přesto budou vystoupení i hudba Yasmine Hamdan pro evropského posluchače vždy něčím exotickým a navíc, u zpěvačky z arabského světa, také velmi netradičním a nezvyklým.