Fennesz: Mezi krásou a hlukem ve světě experimentální hudby si příliš nehrají na systém hvězd, kdyby tomu tak ale bylo, tak by vídeňský rodák Christian Fennesz patřil mezi ty nejzářivější. Se svojí kytarou a laptopem se už patnáct let pohybuje na špici ve zkoumání sfér zvukových abstrakcí v těch nejvyšších úrovních hlasitosti. Jeho doménou je ambient, post-rock, noise, drone music či elektro-akustická hudba.
Kariéra vídeňského rodáka Christiana Fennesze odstartovala na konci osmdesátých let v experimentální rockové skupině Maische, pak ho ale pohltila vlna taneční elektroniky. V ní našel inspiraci v jednoduchosti i intenzitě a počínaje albem Hotel Paral.lel míchá náladové kytarové textury s laptopovými manipulacemi, v nichž nechybí dunící beaty ani glitchové lupance. Jeho nejslavnější deska Endless Summer z roku 2001 je slastnou poctou raveovému létu lásky i stejnojmenné kompilaci Beach Boys a bývá zařazována mezi nejdůležitější ambientní nahrávky nového tisíciletí. Fennesz je spojený s labely Touch a Editions Mego a má za sebou také řadu kolaborací se spřízněnými hudebníky z experimentální scény. Mezi jeho nejčastější spolupracovníky patří Ryuichi Sakamoto, Keith Rowe, David Sylvian či skupina Ulver.
Fenneszovy koncerty se obyčejně nesou v duchu sonických útoků na sluchovody, v nichž držené tóny kytary efektované přes laptop kreslí zvláštní impresionistické črty – hlučné, ale přesto krásné. „Hluk pro mě není něco, čím bych chtěl šokovat nebo něco, co shledávám vtipným nebo divným. Používám hluk, protože mi připadá nádherný,“ vysvětluje a dodává: „Noiseová hudba má silnou hypnotickou sílu a to je něco, co chci ve své tvorbě maximálně využít.“
Christian Fennesz je pražskému publiku téměř neznámý, ale Festival Spectaculare nabídne jeho produkci v unikátním spojení s projekcí šéfa vydavatelství Touch Jona Wozencrofta. Uznávaný grafický designér vytvořil většinu obalů jeho desek a při společném turné s Fenneszem na začátku tisíciletí vznikl film, jehož soundtrack vyšel letos pod názvem Liquid Music.
Marsen Jules: Ambient s duší podzimní přírody. Dávno předtím než Brian Eno začal razit termín ambient, existovaly prvky tohoto žánru v tvorbě skladatelů, jako byl třeba Erik Satie. Přemostit znovu propast mezi světy klasiky a ambientu se snaží svými náladovými kompozicemi německý hudebník Marsen Jules. Z klasických skladeb si půjčuje úryvky, které smyčkuje, vrství či natahuje a vytváří z nich pozoruhodné kompozice plné magické atmosféry.
Marsen Jules je pseudonym dortmundského zvukového umělce Martina Juhlse, který se v elektronických žánrech pohybuje od začátku tisíciletí. Vystupuje a tvoří také pod hlavičkou projektů Krill.Minima, Wildach nebo Falter v tak odlišných žánrech jako jsou dub, techno či minimal house. Pod jménem Marsen Jules, s nímž debutoval v roce 2003 na desce Lazy Sunday Funerals, si ale vydobyl největší proslulost. Poprvé na sebe výrazně upozornil v polovině dekády albem Herbstlaub (City Center Office). Deska plná působivých variací na téma „podzimní listí“ sklidila kladné recenze a odborníci ji srovnávali s tvorbou Colleen či Wolfganga Voigta/GAS. Po ní přišla první pozvánka na prestižní výroční kompilaci Pop Ambient věhlasného labelu Kompakt, kde se od té doby Marsen Jules objevuje pravidelně mezi smetánkou současné elektronické hudby. Dostalo se mu také cti zremixovat Vodní hudbu Georga Friedricha Handela nebo natáčet se skupinou Junior Boys.
„Vždycky se snažím stvořit hudbu, kterou jsem ještě nikdy předtím neslyšel,” říká osobitý hudebník, který v posledních letech hodně spolupracuje s dvojčaty Alamovými. Ti s houslemi a klavírem doprovází jeho koncerty a v roce 2012 pod hlavičkou Marsen Jules Trio vydali album Présence Acousmatique. Posledním počinem je letošní nahrávka The Endless Change Of Colour pro značku 12k, na níž Marsen Jules pracuje se samply z jazzové desky. Jen několik dní po koncertě v DOXu pak vydá nové album Beautyfear na vlastním labelu Oktaf. Na Festivalu Spectaculare Julesovy surreálné ambientní kompozice doplní švédský filmař Anders Weberg, který své videokoláže tvoří podobnou metodou – z amatérských záběrů přístupných přes internetové p2p torrenty.
[tisková zpráva pořadatele]