Avishai Cohen je světově proslulý jazzový skladatel, aranžér, kontrabasista a zpěvák. Narodil se v Jeruzalémě 20. dubna 1970. V devíti letech začal hrát na klavír a ve čtrnácti přešel na basovou kytaru. Kontrabasu se zhostil až po dvou letech hraní v izraelské armádní kapele.
Zlom v Avishaiově životě nastává poté, co se roku 1992 přestěhoval do New Yorku. Zde se první rok musel živit jako dělník, též hrál na ulicích a v parcích. Brzy však začal studovat Mannesmannröhrenovu soukromou konzervatoř a vytvořil si první kontakty s jazzovými muzikanty. Po hraní latin jazzu v několika místních kapelách byl osloven panamským klavíristou Danilo Pérezem, s nímž začal hrát v triu.
Rok 1996 a 1997 jsou dalšími milníky v Cohenově životě, jelikož byl vyzván světoznámým klavíristou a skladatelem Chickem Coreou, aby se přidal do jeho nově vznikajícího akustického sextetu Origin. Též s ním uzavřel nahrávací smlouvu, pod níž Avishai natočil své první čtyři desky Adama (1998), Devotion (1999), Colors (2000) a Unity (2001). Mezi jiné hudební velikány, s nimiž Cohen v té době spolupracoval, patří Joshua Redman, Roy Hargrove, Paquito D´Rivera, Wynton Marsalis, Kurt Rosenwinkel nebo Herbie Hancock.
Po vlastní ose
Roku 2002 Cohen zakládá svou vlastní nahrávací značku Razdaz Recordz. Pod ní o rok později vydává své páté album Lyla (2003). Mezi další alba Avishai Cohena patří At Home (2005), Continuo (2006), As Is… (2007), Gently Disturbed (2008), Sensitive Hours (2008), Aurora (2009), Seven Seas (2011) a Duende (2012).
Tvorba Avishai Cohena je velice specifická a docela dobře identifikovatelná právě díky hudebnímu odkazu místa, kde se narodil a kde vyrůstal. V jeho hudbě se mísí jak prvky hudby Středního východu, tak i prvky klasiky, jazzu, popu a funku. Je ovlivněn klezmerem a obecně hudbou afroamerických kořenů.
Právě začátkem září se v Praze můžeme těšit na zcela unikátní představení alba Almah. V tomto albu se Cohen poprvé výrazně vrací ke klasickému pojetí hudby podporovanému nástrojovým složením. Rytmika z kontrabasu – Avishai Cohen, bicích – Daniel Dor a klavíru – Nitai Hershkovits doprovází smyčcový kvartet o houslích – Cordelia Hagmann, dvou violách – Amit Landau a Noam Haimovitz Weinschel a violoncellu – Yael Shapira. Speciálním nástrojem zdobícím album je hoboj – Yoram Lachish.
Desku otevírá skladba Overture ´Noam´ Op. 1, následuje jí Song For My Brother, jedna ze starších Cohenových kompozic zkrášlená basovým sólem. On a Black Horse je skladba s melodií vypůjčenou z repertoáru Rudé armády přecházející do nakažlivého groovu jiné Cohenovi kompozice Linearity. Čtvrým kouskem je Child Is Born, klasika složená jazzovým trumpetistou Thad Jonesem. Největší vliv hudby Středního východu je patrně znát v páté skladbě Arab Medley, směsi tří arabských melodií složených libanonským zpěvákem Samira Tawfikem. Následuje Southern Lullaby, balada stvořená jedním z otců izraelské hudby Moshe Vilenskim. Skladba vypůjčená z Cohenova alba Seven Seas se nazývá Hayo Hayta. Jinou starou izraelskou písní je Kefel, ozdobená o neuvěřitelné klavírní sólo. K závěru nastupuje rytmicky virtuózní Schlosre, novější kus z Cohenovy hlavy a desku korunuje Kumi Venetse Hasadeh, romance zapomenutého izraelského skladatele Ram Da Oze. V této písni má Avishai důležitou úlohu jako zpěvák.
O minulém koncertu Avishaie Cohena v Praze si přečtěte zde
Album Almah složené jak ze standardů nejrůznějších hudebních tradic, tak z nových Cohenových kompozic pojatých především z hlediska klasické harmonie zajisté stojí za vřelé uvítání v divadle Hybernia. Proto neváhejte a již nyní si kupte lístek na tohoto fenomenálního muzikanta s profesionálním komorním ansámblem.