Struny podzimu 2019 zahájí 15. října ve Foru Karlín Laura Mvula. Charismatická britská hvězda, jejíž styl mísí soulové, jazzové a R&B prvky, bývá metaforicky nazývána Ninou Simone moderní doby. Mvula vystupuje sólově a se svou kapelou, stejně jako s věhlasnými symfonickými orchestry v prestižních koncertních sálech. Jejím uměleckým partnerem pro orchestrální projekty je dirigent a aranžér Troy Miller, pod jehož vedením odehrála památný koncert s Londýnským symfonickým orchestrem v Barbican Hall. Pod Millerovou taktovkou a s orchestrem vystoupí osobitá umělkyně také při svém pražském debutu.
S elegantním soulovým zahájením festivalu bude kontrastovat, ale zároveň vlastně i souznít závěrečný koncert, který 13. listopadu v Lucerně obstará jedna z nejslavnějších a nejvlivnějších hip-hopových kapel všech dob De La Soul. Newyorské trio slaví 30 let od vydání svého průlomového alba „3 Feet High and Rising“. To kapelu uvedlo na světovou scénu a masám posluchačů představilo jejich unikátní, osobité pojetí hip-hopu ovlivněného jazzem, soulem a funkem. „Po koncertech Young Fathers, Shabazz Palaces nebo Open Mike Eagla tak festival posouvá prezentaci tohoto žánru na nový vrchol,“ těší zakladatele a prezidenta Strun podzimu Marka Vrabce.
Jak se již stává tradicí, Struny podzimu připraví také jeden unikátní festivalový projekt věnovaný legendě domácí scény. Tentokrát se takto koncipovaný koncert odehraje v Rudolfinu. „Stejně, musíme si jednou zahrát v Rudolfinu, tam bejvá vždycky slušně naladěný piano...“ Alespoň tak to říká v mezihře písně Tři tety Jiří Šlitr. Struny podzimu splní Šlitrovo přání projektem, jehož středobodem bude druhá polovina slavné dvojice, žijící klasik Jiří Suchý. Pořadatelé nechají v Rudolfinu ožít ve scénické koncertní podobě televizní pořad Recital 64, pásmo písniček Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra natočený roku 1964 v režii Jana Roháče v poutavých kulisách barrandovského ateliéru, režie se ujmou Cabani. „Koncertem Jiřího Suchého v Rudolfinu vzdáme hold legendárním postavám české hudební scény u příležitosti čtyř kulatých i půlkulatých výročí: 95 let od narození a 50 let od tragického úmrtí Jiřího Šlitra, 60 let od založení Divadla Semafor a 55 let od uvedení televizního pořadu Recital 64,“ říká Vrabec.
Struny podzimu každoročně lákají také příznivce instrumentálního jazzu a letošní ročník nebude výjimkou. První takový koncert obstarají Lionel Loueke a Luboš Soukup. Vynikající saxofonista a někdejší stipendista Strun podzimu Luboš Soukup ve svém autorském projektu Země ovšem nyní vystupuje jako více než rovnocenný partner světového kytaristy Lionela Louekeho. Rodák z Beninu se objevuje po boku Herbieho Hancocka, spolupracoval také s dalšími osobnostmi jazzové scény, jakými jsou Jack De Johnette, Terence Blanchard nebo Avishai Cohen.
Hned dvojitá pražská premiéra čeká „lyrického aristokrata“ jazzového klavíru Freda Hersche. Ten vystoupí v intimním prostředí Anežského kláštera v osvědčeném festivalovém formátu dvojkoncertu, nejdříve sólově a poté se svým triem. Po koncertech Herbieho Hancocka, Brada Mehldaua, Jasona Morana či Ahmada Jamala se tak návštěvníci festivalu mohou těšit na dalšího z mistrů jazzového klavíru. Festival připravil také jeden velký comeback.
Po osmi letech se na něj vrátí saxofonista a skladatel Charles Lloyd. Ten se jakožto „zázračné dítě“ stal již ve dvanácti sidemanem bluesmana B. B. Kinga, do světa jazzu vstoupil spoluprací s Chico Hamiltonem, své první album nahrál s Herbiem Hancockem a Ronem Carterem. Ve druhé polovině 60. let byl Lloyd jedním z prvních jazzmanů, kterým se podařilo oslovit rockové publikum. Koncertoval v rámci rockových festivalů, hrál například s The Doors a s The Beach Boys natočil čtyři alba. Lloyd navíc vyniká schopností obklopit se skvělými spoluhráči, třebaže jsou o dvě generace mladší. La Fabrika hostí v rámci festivalu uskupení JACK Quartet, které deník New York Times označil jako „nejzásadnější americké kvarteto“.
Specialisté na soudobou hudbu z pera Steva Reicha, Philipa Glasse či Julie Wolfe představí na Strunách podzimu svůj mistrovský kousek – avantgardní, niterné a strhující kvartety řecko-francouzského skladatele Iannise Xenakise. Struny podzimu v minulosti uvedly zásadní díla Davida Langa a Julie Wolfe. Letos dostane prostor jejich souputník a spoluzakladatel kultovního ansámblu Bang on a Can Michael Gordon, který v Praze osobně uvede své opusy: od dvojice smyčcových kvartetů po hypnotizující Timber pro šestici perkusionistů v podání skupiny Mantra Percussion z New Yorku.
Violoncellista Jiří Bárta představil na prvním ročníku festivalu Struny podzimu v roce 1996 svou interpretací prubířského kamene instrumentálního mistrovství – šesti suit pro sólové violoncello J. S. Bacha. Po 23 letech se s týmž repertoárem na festival vrací. Bártovu současnou, zralou a osobitou interpretaci umocní syrový prostor Divadla X10, v němž získá Bachova hudba další nečekaný rozměr. „Dnes oznamujeme hlavní program, ale festival opět připravil také doprovodný program, od přidaných pozdně večerních festivalových Encores po workshopy, výstavy a moderované diskuse s interpretací. Doporučuji fanouškům sledovat náš web a sociální sítě, kde o přírůstcích v programu budeme informovat,“ dodává ředitel uměleckého plánování Vilém Spilka.