Stejně jako v loňském roce se Mezinárodní festival jazzového piana uskuteční v komorních prostorách bývalého kostela svatého Vavřince na pražském Smíchově. Po léta byl zastavěn do podoby obytného domu tak, že až do padesátých let minulého století zůstal jeho prostor ukryt. Od poloviny osmdesátých let do počátku devádesátých let probíhala generální rekonstrukce, vedená architektem Josefem Hyzlerem, po níž byl prostor přetvořen do dnešní podoby právě pro pořádání výstav a hudebních akcí. Tolik ve stručnosti o místě konání Mezinárodního festivalu jazzového piána.
Přečtěte si také reportáž z loňského ročníku: Praha jazzovým mostem mezi USA, Izraelem a Kubou
Samotný festival proběhne v rozmezí tří listopadových týdnů, kdy na každém koncertě vystoupí tři klavíristé. První koncert se uskuteční hned 2. listopadu, kdy jako první během večera zahraje nejprve český skladatel a klavírista Jiří Levíček. Ten po studiích Janáčkovy akademie múzických umění v Brně a absolvování univerzity v Texasu začal působit ve známém a několikrát na Grammy nominovaném bigbandu One O´Clock Big Band. S tím si zahrál na většině známých festivalech včetně takových jako Montreux Jazz Festival, North Sea Jazz a dalších. Díky tomu získal zkušenosti, které spojily jeho klasické hudební základy s jazzovými vlivy, na nichž poté začal sám stavět ve své tvorbě.
Po něm vystoupí mladý slovenský klavírista Tomáš Gajlík. Hudbě blízké rodinné prostředí ho ovlivnilo natolik, že se vypracoval až na univerzitu v rakouském městě Graz, která se specializovala na jazzovou tvorbu. Na pražském koncertě tak bude mít příležitost předvést své znalosti, které díky těmto zkušenostem získal.
Třetím hudebníkem večera je polský hudebník Dominik Wania. Dvaatřicetiletý Wania vystudoval univerzitu v Krakově, kde získal vzdělání v oboru klasické piano. Na svém kontě má mimo jiné spolupráce s takovými hudebníky jako Tomasz Stanko, Gary Thomas, který například léta vystupoval i s britskou jazzovou legendou Johnem McLaughlinem, Zbigniewem Namysłowskim či Marcusem Millerem. V letošním roce mu navíc vyšla deska Ravel, na které pracoval se svým jazzovým triem.
Druhý listopadový týden, konkrétně 9.listopadu, se uskuteční další večerní trojkoncert. Jako první vystoupí německý skladatel Louis Rastig. Ten má odjakživa blíže spíše k formám free a fusion v jazzové tvorbě. Svoji českou koncertní premiéru si tak odbyde právě v bývalém kostele svatého Vavřince, kde sice nebude moci předvést své zvukově-experimentální řádění, které jinak uplatňuje ve svých jazzrockových projektech na analogové klávesy, nicméně jeho cit pro nápaditou improvizaci bude zajisté vítaným osvěžením i při jeho čistě klavírním vystoupení.
Po něm nastoupí ke klavírnímu křídlu Steinway, kterým tento koncertní prostor disponuje, americká skladatelka a klavíristka Roberta Piket. Její tvorba vychází ze swingu a jazzu, na jejím posledním albu vyšly její interpretace známých jazzových umělců jako například Chick Corea, Wayne Shorter či Thelonius Monk. Když zrovna nevystupuje sólo, řídí své jazzové trio, s nímž vystupuje nejčastěji v hudebních klubech v New Yorku.
Večer uzavře poté vystoupení izraelského klavíristy Omera Kleina, který již v pouhých třiadvaceti letech stihl vydat čtyři alba se svým triem, které jinak doplňují baskytarista Haggai Cohen Milo a bubeník Ziv Ravitz. Právě posledně jmenovaný spojuje nyní jednatřicetiletého Kleina se jménem jiného známého izraelského klavíristy, Shaie Maestra. S oběma hudebníky nejen natáčí desky, ale také čile koncertuje po světě. V březnu letošního roku Kleinovi vyšlo zatím poslední album, které dostalo název Unknown, a je tak možné, že na svém pražském koncertě Omer Klein z něj něco návštěvníkům zahraje.
Poslední trojkoncert Mezinárodního festivalu jazzového piana se uskuteční v sobotu 16. listopadu, kdy jako první zahraje rakouský umělec Philipp Rist. Teprve dvacetiletý hudebník již stihl zaujmout ve své rodné zemi fanoušky volných improvizací a sólových klavírních koncertů, nicméně v poslední době začíná Rist experimentovat i s kapelami a klávesami. V Praze tak bude moci předvést svůj styl, který vychází nejen z jazzu, ale také rocku a popu.
Prostřední části večera se po něm ujme původem japonská klavíristka Naoko Sakata, jejíž styl má opět blíže k free jazzovým kořenům, kdy se svým triem ovšem uskutečňuje experimentální koncerty plné improvizace a častých stylových a rytmických změn. Dokáže tak od romantických melodií přejít během chvíle k tvrdě freejazzovým volným pásmům, aby poté opět změnila stylový kabát. Se svým triem stihla vydat dvě desky, zatím poslední, Flower Clouds, vyšla v letošním roce. Dá se tak očekávat, že i při svém sólovém vystoupení se naplno projeví její experimentálně neposedná povaha, díky čemuž se publikum může těšit na velice netradiční koncert.
Festival jako takový uzavře svým výstupem původem rumunský hudebník Lucian Ban, který ovšem již léta žije v Americe. Jeho hudební kariéra je ověnčena pestrou směsicí různých ocenění, dvakrát byl například nominován na cenu Hanse Kollera – Nejlepší evropský jazzový hudebník. Ve své tvorbě tento umělec kombinuje prvky rodné rumunské lidové hudby s jazzem, čehož již využil při mnoha spolupracích s jinými jazzmany jako například se saxofonistou Samem Newsonem. Kromě své bohaté kariéry hudebníka zapůsobil i jako skladatel, kdy má na svém kontě hudbu k více než dvaceti divadelním představením. Jeho hudební talent tak nejen přesáhl hranice jeho rodné země, ale získal si uznání i napříč širší jazzovou veřejností na světě.
Festivalové koncerty začínají vždy od sedmi hodin večer, vstupné na každý koncert činí pouhých 150 korun, což je velice sympatická částka ve srovnání s tím, jaké hvězdy budou v prostorách bývalého kostela vystupovat.