28.04.2020 23:00

Harlej dává smutku sbohem a spolehlivě baví

Také jeden z nejvýraznějších českých rockových souborů současnosti - Harlej - měl trávit jaro na cestách po českých halách. Velké turné na oslavu čtvrtstoletí existence, korunované vystoupením v pražském Foru Karlín, muselo být sice z důvodu pandemie přesunuto na podzim, ale na vydání nového alba tato lapálie neměla žádný vliv.

Nahrávka Smutku dávám sbohem vychází takřka tři roky po předcházející řadovce Hodný holky zlý kluky chtěj. Drtivou většinu textů má na svědomí Tomáš Miřátský, což je jméno všem fanouškům tohoto souboru dobře známé, neboť je to právě on, kdo napsal většinu hitů z prvních osmi alb Harleje - tedy od debutu až po desku University z roku 2008. Právě s tímhle počinem Harlej podle mého dosáhli maxima, po němž následovalo tápání v podobě dvou nepovedeneých nahrávek ...máme vlka a Teleskopický tele.

Od roku 2014, kdy vyšla řadovka Na prodej je ovšem parta kolem principála Tondy Rauera znovu na vzestupu a mohu s potěšením konstatovat, že novinka tento trend potvrzuje. Na krátké stopáži necelých jednačtyřiceti minut se tísní jedenáct povětšinou rychlých vypalovaček v duchu té nejlepší harlejovské tradice

I když si již díky písním jako Na prodej dokázali, že se bez Mířatského dokážou obejít, jsou právě texty velkou devízou této nahrávky. Ostatně, že spolupráce může zase fungovat, si otestovali již na songu Strážní andělé z minulé řadovky, z něhož se vyklubal velký hit. Tedy ne, že by se jednalo o nějaké hluboké filozofické traktáty. Harlej měl vždycky blíž k pracující třídě než k intelektuálům, ale Mířatský má ten vzácný dar kombinovat maximální srozumitelnost s velkou dávkou neotřelosti. Většinu času baví, ale nemá problém přejít do vážného módu.

Jasně, Harlej hrají muziku pro masy, a to myslím v tom nejlepším smyslu slova. Nijak se za to nestydí a dělají to dobře. Deska Smutku dávám sbohem je až nečekaně vyvážená. Ne všechny songy to asi dotáhnou na koncertní setlist, ale nenajdeme tu žádnou vyloženou výplň. Vlajkovou lodí je určitě na první dobrou jasný hit Tráva, v němž zanechal svůj textařský otisk také zesnulý Vláďa Šafránek. Ale adeptů na oblíbené popěvky je tu víc. Houpavá Až tady jednou nebudu nebo odpíchnutá Nejsem zklamanej. Pobaví i duet se Supicí ze Tří Sester A já tě nechci, připomínající starší tvorbu právě se Šafránkem za mikrofonem.

Harlej poskládali silnou kolekci a potvrdil vzrůstající formu. Nezbývá tedy, než se těšit, až pominou tyto, pro muziku hodně krušné časy a budou ji moci patřičně představit i na avizovaném turné. Ty písně si to zaslouží.