Před polednem z náměstí Svobody vyrazil tradiční průvod, který se postupně přesunul do festivalového areálu. Někdo pěškobusem, jiní po vodě. Oficiální otevíračka byla stanovena na 13 hodin, a tak vzápětí mohli návštěvníci slyšet brněnskou kapelu Professor Leopard, která zahájila hudební produkci.
Na Sherwood.cz stage vše odstartoval Fast Food Orchestra, který svým ska-reggae roztančil sluncem zalité fanoušky. Při přesunu mezi jednotlivými scénami byli jako obvykle k vidění festival people všeho druhu. Žonglování, exhibice na kolech, tanečníci, reklamní akce, prodej nejrůznějších suvenýrů a především stánky s občerstvením na každém kroku.
Protože bylo za poslední týden v Brně poměrně sucho, tak i ve festivalovém areálu nebyla nouze o prach. Jednou z největších písečných bouří, kterou mohli návštěvníci zažít byl kotel pod pódiem, který se utvořil během dravého vystoupení Pipes and Pints. Tato pražská banda svým dudáckým punk-rockem rozproudila vše živé pod pódiem. Obecně se však v případě vysoké prašnosti jedná o největší minus celé akce, kterou by pořadatelé pro příště mohli řešit častějším kropením, nebo přidáváním ochranných respirátorů ke každé vstupence (v takovém případě by se samozřejmě zvýšila cena vstupného, takže zůstaňme u toho kropení).
Podívejte se také na 1. část fotogalerie z této akce
Na iDnes.cz stage si přišli na své milovníci rapu v kombinaci s živou kapelou. Své myšlenkově i hudebně příjemné vystoupení si zde střihla formace s aktuálním názvem Prago Union Livě Band a představila své pohodové a poklidné melodie. Dav se líně kolébal do rytmu a užíval si, jak frontman Kato rapuje. Při závěrečné skladbě Hey publikum perfektně doplňovalo kapelu.
Na vedlejším pódiu to mezitím naplno a s poctivou diváckou účastí rozjeli slovenští Polemic. V rychlém a tanečním tempu si fanoušci užili pecky Ja som to veděl, Komplikovaná či ještě klasičtější Should I Stay Or Should I Go od britských The Clash. Na tuto notu navázali další dvě kapely na iDnes stage, kde své pojetí ska nabídla plzeňská parta Tleskač a později Sto zvířat, kteří jsou matadory tohoto žánru. Obě kapely se těšily velké přízni obecenstva a pod pódiem se řádně tančilo a prášilo.
Na Sherwood.cz stage slovenské ska vystřídala taneční nálož v podání domácích Skyline, která bavila velký zástup jejích příznivců. Slunce pražilo naplno a všichni tři zpěváci do toho šlapali vší silou. Nemohlo chybět pobíhání po scéně, komunikace s publikem, skákání do rytmu a celkově velmi energický projev zpěvačky Marky Rybin, který například při skladbě Pretty Princess vyzařoval velké množství energie. Jedinou vadou na kráse byla až příliš vysoká hlasitost a především celkově přebasovaný zvuk.
Následoval obrat o 180 stupňů a na scénu se dostavil usměvavý Tomáš Klus se svým parťákem Jiřím Kučerovským. Dvě hlavy, dva hlasy, dvě kytary, čtyři ruce a super písničky. Je úžasné, kolik návštěvníků brněnského Majálesu se přišlo podívat na jejich vystoupení.
Podívejte se také na večerní, tedy 2. část fotogalerie z této akce
Tomáš i Jirka byli vtipní a bezprostřední. Největší úspěch samozřejmě sklidila aktuální hitovka Panubohudooken, kterou si notovali lidé i v nejvzdálenějších řadách. Protože se většina vystoupení překrývala, došlo bohužel i k prolínání jednotlivých interpretů. To bylo nejpatrnější právě při písních Tomáše Kluse, které narušovala produkce již zmíněných Sto zvířat. Naštěstí se nejednalo o nic tragického, na druhou stranu by nebylo na škodu promyslet program tak, aby se jednotlivá vystoupení nerušila. Tedy alespoň v případě iDnes.cz a Sherwood.cz stage.
Před vystoupením Monkey Business se poprvé objevila hasičská cisterna, která se snažila pokropit prašnou plochu. Místy se jim to dařilo i s návštěvníky a v mnoha případech se jednalo o příjemné osvěžení, před kterým nebylo potřeba prchat. Vzduch se na chvíli pročistil a před plachtou s několika nápisy Monkey Business se připravoval dav tvořený fanoušky nejen tohoto bandu, ale také rapových PSH.
V rámci Brněnského Majálesu 2012 si tak mohli milovníci funku a hip hopu přijít na své v jedinečné kombinaci, kterou již letos obě party předvedly v brněnském klubu Fléda. Podobně jako většina ostatních interpretů vyjádřili veřejnou podporu tomuto legendárnímu multikulturnímu klubu.
Opona šla dolů a bylo tak vidět, že mužská část kapely byla oděna do svatební bílé a zpěvačka Tonya Graves se přestrojila za zdravotní sestru z lechtivých filmů. Taneční nálada panovala jak nahoře na scéně, kde se o vše staral zpěvák Matěj Ruppert společně s Tonyu, tak pod pódiem. Po třech skladbách v režii MB se osazenstvo pódia rozrostlo o Vladimira 518, Oriona a DJ Mika Trafika. Společné provedení skladeb Praha, Penerský dezert nebo Rok PSH se jednoduše řečeno vydařily.
Těžko říci, které vystoupení bylo vrcholem celého festivalu a koho označit za hlavní hvězdu večera. Skupina Nightwork se svým funkově-tanečním a zábavným vystoupením jednoznačně patřila k těm nejsledovanějším. Dav byl obrovský. Vojta Dyk zpíval naplno, hrál si s obecenstvem, jak potřeboval, a vše šlapalo na výbornou. Lidé si společně s kapelou rádi zazpívali Včelku Máju, Globální oteplování nebo Tepláky. Barevná digitální projekce na LED stěnách za kapelou vše perfektně dokreslila, a Nightwork tak návštěvníkům připravili komplexní hudební podívanou.
Za necelou hodinu vše na Sherwood.cz stage uzavřela oblíbená chlapecká skupina Tata Bojs z pražské Hanspaulky. Mardoša byl se svou baskytarou opět k nezastavení a se spoluzakladatelem Milanem Caisem se výborně doplňovali při komunikaci s publikem. Většina písní, které na Majáles kapela zahrála, pocházely z aktuální desky Ležatá osmička. Fanoušci tak mohli slyšet například Opakování, 2031 nebo nářez s názvem Hořká čokoláda. Ze starší tvorby zazněla ostřejší píseň Vesmírná a v rámci přídavku si všichni zatančili v rytmu Růžové armády.
Během celého dne zahrál a zazpíval nespočet interpretů, návštěvníci budou vzpomínat na nejrůznější momenty a vypadá to, že nedošlo k žádným větším nepříjemnostem. Brněnský Majáles se rozrostl do rozměrů středně velkého tuzemského hudebního festivalu a můžeme se těšit, co pro nás organizátoři připraví pro příští ročník.