03.11.2014 22:15

Lenka Dusilová a Baromantika pokřtily nové CD v divadle Archa

Lenka Dusilová a Baromantika na křtu CD v divadle Archa Lenka Dusilová a Baromantika na křtu CD v divadle Archa Foto: Jakub Macháček/musicweb.cz

První listopadová neděle, která připadla na Dušičky, se stala kromě Svátku zesnulých i svátkem nové desky Lenky Dusilové V hodině smrti. CD, na němž hostují osobnosti jako Dan Bárta, David Koller či Justin Lavash, se dočkalo vřelého přijetí a přineslo tak krásný zážitek posluchačům a fanouškům této české přední umělkyně.

V osm hodin, kdy byl naplánován začátek koncertu, stála před divadlem Archa v ulici Na Poříčí ještě dlouhá fronta lidí, kteří si přišli poslechnout nový počin Lenky Dusilové a kapely Baromantika. Když už byl sál téměř plný, světla se ztlumila a na pódium přišla posluchače vtáhnout do hudby harmonikářka, zpěvačka a písničkářka Jana Vébrová. Sólová umělkyně vystupující před publikem od roku 2004 předvedla asi pět písní ze svého repertoáru. Její krásný hlas a velmi emocionální, až občas trošku vypjatý projev splnily svou úlohu a naladily tak publikum na příjem velké dávky hudby.

 

Před devátou hodinou, kdy sál i balkón byly již téměř k prasknutí a lidi se těšili na hlavní hřeb večera, se rozezněla úvodní éterická skladba, během níž muzikanti přišli na scénu. Ta navodila tajemnou atmosféru a byla provázená statickou světelnou projekcí na plátně. Poté, co se muzikanti trošičku zabydleli na pódiu, vynořil se technický problém, kdy se Lenka neslyšela z odposlechu. Aby si večer užila a byla přesvědčená o kvalitě předávaného výkonu, raději koncert na chvíli přerušila. Do deseti minut kapela opět pokračovala, a to písní Indiánky, jejíž zajímavostí byl sedmidobý rytmus, Lenčiny vokálové smyčky a nasamplované bicí.

Sledujte jazz a blues na Facebooku:
 

Kapela pak pokračovala podobně jako na CD písní Tětiva. Typický byl pro ni houpavý rytmus vnímaný v half-timu. Klidnější atmosféru pak trochu nakopla popovější a výrazem nervóznější Takafei, založená na našláplém groovu a zpestřená o syntetické basové zvuky. Též bylo zřejmé, že silnou stránkou písní je textová složka. Každý text měl svou hlubší myšlenku, jež sděloval skrze souhru slov a melodie nějaké poselství. O texty se postarala například Eva Tomkuliaková (Archív dní), Ezra Pound (Epitaph), Martin E. Kyšperský (Tětiva, Ricardo), Tomáš Tajchner (Tichá - Černá) či Dorota Barová (Dusza moja). 

 

Prohlédněte si také fotoreportáž z koncertu Lenka Dusilová & Baromantika, křest CD

Již v první části koncertu zazněly některé skladby z předchozího alba Baromantika. Došlo tak k mírnému odlehčení atmosféry. Po nich se kapela vrátila k novému CD a zazněla Ricardo s překrásným klavírním sólem Beaty Hlavenkové a emocionálně vygradovaným závěrem. Před křtem alba mohlo publikum slyšet například skladbu Beaty Archív dní, ve kterém si i zazpívala hlavní vokál. V následujících písních si zase více vyhrála Lenka se smyčkami a vrstvením pěveckých linek. Prvním hostem večera se pak stal David Koller, jenž zazpíval v duetu s Lenkou píseň Tichá – Černá.

Slavnostní chvíle křtu desky, proslovu a připití šampaňským proběhla během čtvrt hodinky. Po ní začala kapela bez dlouhého zdržování opět hrát. V druhé půlce koncertu vystoupil další čestný host, Justin Lavash, který přispěl hudebním i textovým podílem na skladbě Mayday a obohatil atmosféru v sále svým hlubokým hlasem. Po asi hodině a půl produkce se Baromantika pomalu začala loučit s publikem. Neodbytný potlesk si vysloužil rovnou tři přídavky. První z nich odzpíval další host večera Dan Bárta s písní Snad jen. Ve druhém opět vystoupil Justin Lavash a se třetím přídavkem – písní Dvanáctá uzavřeli umělci kromě koncertu i nové CD. Byli ale vytleskáni ještě jednou a tak přidali další dva přídavky.

 

 

Celkový dojem z předvedeného výkonu byl velmi vydařený. Až na drobné technické nedostatky na začátku koncertu se průběh celkově povedl. Nejdůležitější byla kvalita, ať už uměleckých projevů jednotlivých muzikantů, tak i zahraných písní. Všechny skladby byly něčím výjimečné a originální. Nezazněla žádná, která by neměla svůj nápad, dobrou aranž či text. Kapela si hodně hrála s atmosférami písní, k čemuž jí kromě decentních projekcí různých barevných odstínů pomáhaly elektronika a dvoje klávesy. Na nich Viliam Béreš a Beata Hlavenková vykouzlili nejrůznější zvuky od smyčců, až po náznaky dubstepu. Mezi věrné členy Baromantiky patří též kytarista Patrick Karpentski a bubeník Martin Novák.

Nové CD Lenky Dusilové a kapely Baromantika V hodině smrti zajisté již našlo své místo v srdcích posluchačů, alespoň těch, kteří mají rádi experimentální alternativní tvorbu s příměsí elektroniky. A tak pokud i vám záleží na vývoji české hudební scény, můžete kapelu podpořit koupí CD.

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.

Používáme cookies

Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom od vás měli zpětnou vazbu.