Hudebních útvarů, které ve své tvorbě kombinují metal a symfonické prvky, působí na současné scéně více než dost. Málokterý z nich ale dokáže i po třiceti letech své existence ještě zaujmout. Švédská kapela Therion mezi takové patří. Její zakladatel, zpěvák a kytarista Christofer Johnsson, bojuje proti pádu do skladatelského stereotypu poměrně unikátním způsobem – často střídá členy skupiny. A díky novým tvářím vznikají v kapele různé nápady. A tak má téměř každé album Therion trochu jiný koncept a ubírá se jiným směrem. Někdy vypráví příběhy severské mytologie, jindy třeba celou rockovou operu. A právě druhý z případů přijeli Therion představit i do Prahy.
Ve čtvrtek 15. března kapela navštívila smíchovskou halu MeetFactory. Fanouškům představila šestnácté studiové album, Beloved Antichrist. To je zároveň i rockovou operou o třech dějstvích – s postavami, příběhem i aranží. Skupina za pomalého rozsvěcení světel předstoupila před publikum a spustila intro Theme of Antichrist. Na samotné desce je tato píseň ale až jako poslední.
Nové písně z rockové opery Therion prokládali staršími díly z minulých alb. V první polovině show vynikly především Nifelheim z alba Secret of the Runes (2001) a Typhon z desky Lemuria (2004). Démonicky vyhlížející zpěvák Thomas Vikström bravurně vedl celé pěvecké trio, ve kterém zastával jediný mužský hlas. Na celé uskupení dohlížel samotný Johnsson s kytarou v ruce. Se stříbrným cylindrem na hlavě a v lesklém saku paradoxně vypadal, jako by do vlastní kapely ani nezapadal. Ostatní totiž měli spíše tmavé oblečení, které odpovídalo názvu i náladě představované opery.
Z té Therion zahráli ještě Bring Her Home, Vickströmovu oblíbenou My Voyage Carries On či singl Temple of New Jerusalem. „Tahle písnička je o křesťanech, kteří nejsou v našem příběhu zrovna šťastní. Zastane se jich až samotný antikrist, který se rozhodne jim postavit nový chrám," uvedla příběhem z opery druhou jmenovanou píseň původem italská zpěvačka Chiara Malvestiti. Temple of New Jerusalem kapela zahrála s takovým odhodláním, až přítomným posluchačům běhal mráz po zádech. A pak, že z desky zní hudba nejlíp.
Nezapomnělo se ani na jednu z nejstarších písní kapely To Mega Therion z roku 1996. Ta zazněla až během přídavku. Během toho kapela hecovala fanoušky a srovnávala je se Slováky, pro které hráli den před českým koncertem. „Vzpomínáme, jak jsme poprvé hráli v téhle zemi. Bylo to ale ještě Československo, jeden stát. Dneska tu máte země dvě. Schválně, která z nich bude hlasitější? Slováci se včera docela snažili," dobíral si české publikum Christofer Johnsson. Snad jen ze zdvořilosti nakonec prohlásil, že se pro vítěze v hlasitosti národů nemůže rozhodnout...