Pro sedmnáctý ročník Mezinárodního festivalu jazzového piana nachystali pořadatelé hned několik zajímavých koncertů. Ten první se uskuteční již v sobotu, 10. listopadu, kdy v kostele svatého Vavřince v Praze se postupně představí klavíristé Larry Porter, Nitai Hershkovits a Marialy Pacheco.
Ve stylu hry Larryho Portera se odráží vlivy afghánské a indické hudby
Vystoupením zahájí večer americký klavírista Larry Porter, který představí divákům svoji fúzi východní a západní hudby. Porterův styl je odrazem jeho životní cesty. V mládí se učil na předních amerických školách jako Eastman School of Music nebo Berklee College of Music. Tehdy začal koncertovat se svými post-bopovými a ragtimovými sestavami. Ovšem následně ho velice ovlivnily zážitky z jeho cest po Asii, zejména po Indii a Afghánistánu.
Od té doby se začal zajímat například o tradiční afghánský nástroj rebab. Fascinovaly ho ovšem také indické způsoby improvizace nebo původní afghánské písně. Toto vše se v jeho stylu hry spojilo dohromady. Na pražském koncertě představí v rámci svého programu fúzi všech těchto stylů.
Jako druhý se v kostele svatého Vavřince představí muž, který se v Čechách již nedávno objevil. Do Prahy se vrací Nitai Hershkovits, který zde 21. října v Divadle Hybernia vystoupil s basistou Avishaiem Cohenem. Na tomto koncertě ukázal, že ačkoli je mu pouhých čtyřiadvacet let, jeho technické a improvizační schopnosti jsou silně nadprůměrné.
Přečtěte si také reportáž o koncertě Avishaie Cohena s Nitaiem Hershkovitsem
Nitai Hershkovits, stejně jako Avishai Cohen, pochází z Izraele, kde vyrůstal a také nabral hudební vzdělání. Původně hrál na klarinet, ale postupně pod vlivy svých vzorů Wyntona Kellyho a Sonnyho Clarka přesedlal na klavír. Rád experimentuje s melodiemi, harmoniemi a rytmy nehledě na žánry, ačkoli jeho hra vychází z jazzu, swingu a vážné hudby.
Jako poslední toho večera se ukáže zástupkyně z Kuby, pianistka Marialy Pacheco. Tato sympatická žena se věnuje hudbě již od dětství. Zvrat v její kariéře nastal, když vyhrála kubánskou soutěž Jo-Jazz v roce 2002. O dva roky později vydala své první album nazvané Bendiciones. Není určitě překvapením, že kromě jazzových postupů se v jejím přístupu ke hře odráží kubánské a španělské vlivy. Do současnosti stihla již vydat pět alb, kromě sólové tvorby ovšem neváhala také vystupovat například s kytaristou Tommym Emmanuelem.
Tři umělci, kteří si ochočili černé a bílé piánové klávesy, se vystřídají na jednom pódiu. Hostit je bude pražský kostel svatého Vavřince, a to 10. listopadu. První úder do kláves přítoné uhrane v 19 hodin. Vstupné na koncert těchto tří umělců stojí 200 korun, lístky jsou dostupné v síti Ticketpro.