Těžko hledat na jazzové scéně větší kytarovou legendu, než je John McLaughlin. Tento muž je spojen s revoluční vlnou jazzrocku a jazzfusion od 60.let minulého století, kdy nejprve spolupracoval s trumpetistou Milesem Davisem a stál po boku i jiných dnes legendárních hudebníků (Chick Corea, Wayne Shorter, Billy Cobham, Joe Zawinul...) na dnes již kultovní nahrávce Bitches Brew.
Po této zkušenosti ho sám Miles Davis vyzval k založení vlastní kapely a on tak učinil. Vznikla tak skupina Mahavishnu Orchestra. Název této kapely je dodnes ve spojitosti s McLaughlinem nejvíce spojován, byť skupina jako taková vydržela v původní sestavě Billy Cobham (bicí), Jerry Goodman (housle), Rick Laird (basa) a Jan Hammer (klávesy) pouhé tři roky. Mahavishnu Orchestra změnily vnímání jazzové hudby díky někdy až půlhodinovým skladbám plných improvizací, fascinujícím kompozicím a neskutečné hráčské technice všech členů.
V tomto směru mohou být Češi i pyšní na účast českého klávesisty Jana Hammera, který jako jeden z mála hudebníků podílel na nahrávkách Mahavishnu Orchestra i po kompoziční stránce. V rámci i pozdějších McLaughlinových desek to je velká výjimka.
Po rozpuštění původních Mahavishnu McLaughlin pod hlavičkou Mark II (zde spolupracoval se skvělým francouzským houslistou Jean-Lucem Pontym) a III v různých sestavách skupinu obnovil, ale poté zase vždy opustil. John McLaughlin vždy představoval experimentátora či vědce, který spíše vždy rád naznačil směr, jakým se lze v jazzu ubírat, aby poté zase začal zkoumat jiné možnosti.
V 70. letech ostatně se zapsal do povědomí další pozoruhodnou spoluprací v době, kdy byl fascinován východními naukami, a stal se posluchačem (spolu s Carlosem Santanou či bubeníkem Naradou Michaelem Waldenem) indického guru Šri Chinmoye. V této době ho indická hudba zaujala natolik, že založil akustickou skupinu Shakti, kde upoutal kritiky neskutečnou technikou se svými indickými spoluhudebníky – hráčem na tabla Zakirem Hussainem či houslistou Lakshminarayanou Shankarem.
V této době rovněž pověsil na hřebík elektrickou kytaru a začal zkoumat možnosti hry pouze na akustickou. Tato myšlenka ho později přivedla opět k dnes již legendární spolupráci v triu s Al di Meolou a flamencovým hráčem Pacem de Lucíou. Málokdo dnes ví, že v tomto triu se kromě Paca de Lucíi při koncertních turné vystřídali i kytaristé Larry Coryell a Steve Morse (dnes kytarista Deep Purple).
John McLaughlin do současnosti vydal 17 čistě sólových alb a poté nespočet desek vzniklých v rámci Mahavishnu Orchestra, Shakti, kytarového tria či dalších spoluprací. V posledních dvaceti letech upoutal na sebe pozornost nejprve projektem Heart of Things a obnovením Shakti v elektronické podobě pod názvem Remember Shakti (s touto kapelou vystoupil v roce 2006 v Obecním domě).
Posledních osm let je plně vytížen tvorbou se svojí skupinou 4th Dimension, s níž do současnosti vydal již čtyři studiová alba. V roce 2008 přijel tehdy do sálu Velké Lucerny v Praze představit poprvé 4th Dimension. Do Prahy přiveze John McLaughlin své zatím poslední album nazvané Black Light, na němž opět dokazuje svoji neuvěřitelnou hráčskou technicku a fascinaci elektrickými nástroji a efekty. Kdo by to tipoval do brzy již pětasedmdesátníka, že?
Koncert Johna McLaughlina a skupiny 4th Dimension v sestavě Ranjit Barot – bicí, Étienne M'Bappé - baskytara, Gary Husband – druhé bicí a klávesy se uskuteční 5. března 2017 v pražském Foru Karlín. Cena vstupenek se pohybuje od 750 korun do 2150 korun a jsou dostupné od 5. října v síti Ticketpro, o distribuční poplatek levnější E-vstupenky budou k dispozici na adrese www.johnmclaughlin.cz (pouze E-vstupenky, úhrada jen on-line).