Tento pětaosmdesátiletý římský rodák má hudbu v krvi již od malička. Vystudoval na konzervatoři Accademia Nazionale di Santa Cecilia hru na trubku, poté skladbu a dirigování u Goffreda Petrassiho. Počátky jeho tvorby se nějak nelišily od ostatních. To se ovšem změnilo při navázání spolupráce s režisérem Sergio Leonem a Bernardem Bertoluccim. S prvním zmiňovaným navázali aktivní spolupráci, Morricone skládal soundtracky ke všem jeho filmům. K nejznámějším patří: Pro hrst dolarů, Hodný, zlý a ošklivý, Tenkrát na západě a poslední z jeho filmů Tenkrát v Americe. Díky těmto nestárnoucím skladbám je znám především jako tvůrce hudby ke spaggheti-westernům, avšak výčet jeho spoluprací byl mnohem a mnohem větší. Za svůj život "ozvučil" téměř pět stovek filmů, proslavil se však právě díky skladbám k filmům z Divokého západu.
Další spolupráce
I když je jeho práce s Leonem nejznámější, omezit se s jeho talentem pouze na westerny by byla škoda. Je skladatelem hudby k mnoha seriálům jako Mafie, Chobotnice, Marco Polo a jiné. Mezi další režiséry, se kterými spolupracoval, patří Giuliano Montaldo, Gillo Pontecorvo, Terrence Malick, Brian De Palma, nelze vynechat soundtrack k filmu Lolita podle známé knihy Vladimíra Nabokova nebo jeho poslední počin, zlatou soškou oceněná Nejvyšší nabídka režiséra Giussepe Tornatoreho, výčet je tak obsáhlý.
Avšak ne všechny jeho spolupráce jsou až tak úspěšné. Díky filmu Nespoutaný Django vznikl mezi ním a režisérem Quentinem Tarantinem rozkol, načež se Morricone distancoval od další spolupráce s tím, že Tarantino používá hudbu v jeho filmech zcela "nesmyslně". Sám se autorsky podílel na dramatu Taiga drama' o japonském samuraji. Díky spolupráci s Malickem na filmu Nebeské dny získává první, avšak ne poslední nominaci na Oskara, kterého skutečné dostává, ale až o pár let později, v roce 2007, a to za celoživotní dílo. To je opravdu velká pocta, stejně tak jako jeho další asi dvě desítky cen, mezi které můžeme zařadit čtyři ceny Grammy, pět cen Bafta, dva evropské Oscary EFA.
Jeho hudba se liší od jiných ve velmi minimalistickém pojetí a vkládáním zcela nových zvuků do konečné kompozice. Ve více skladbách se objevují například zvuky čerpadla, hýkání osla nebo pískání (pískání do jeho skladeb nahrál jeho kamarád a spolupracovník Alessandro Alessandroni, italský hudebník). Je také zdrojem inspirace pro mnoho skupin, Metallica používá jednu z jeho skladeb jako úvodní a Ramones používali melodii z Hodný, zlý a ošklivý jako předehru svých vystoupení. V součtu tak rozsáhlé tvorby není divu, že loučení a poslední koncert takového umělce v České republice bude emotivním zážitkem. Brány O2 Arény se otevřou 12. února ve dvacet hodin.