18.11.2019 17:42

Blues Alive v H-Clubu: Pod střechou melodií

K pátečnímu, druhému a zároveň prostřednímu dni festivalové přehlídky Blues Alive v jesenickém podhůří neodmyslitelně patří i odpoledne strávené v podkroví šumperského H-Clubu. Zdejší prostor s výhledem na koleje místního nádraží tradičně hostí interprety komornějšího projevu, lakájícího k nabytí sil před hlavním programem. Letos střešní trámoví rezonovalo silněji, než tomu bývá zvykem. Oba účinkující totiž disponovali energií, která se netajila ambicí posluchačovu pohodu narušit.

Gwenifer Raymond, třiatřicetiletá, původem velšská kytaristka s vizáží mainstreamu vzdorujícího teenagera devadesátých let svou podobou a chováním přiznanou inspiraci punkem a grunge nezapře. Několik desítek minut trvající, pár větami přerušená instrumentální masa temnějších zákoutí bluesových a folkových kořenů vracela spíše než do Delty či Apalačských hor dál do časů keltských rituálů. Hradba ohnivých vlasů, do nichž po celou dobu hry halila zádumčivá astrofyzička svůj obličej, mohutnost a zlověstnost zvuku, kterou by jí mohl závidět leckterý mužský protějšek, neskryla.

Ve změti mnohých vrstev akustického bouření nikdy neopomněla vyzdvihnout tu svou. Přesvědčila o tom zejména poslední, nejbluesověji pojatou skladbou. Právě v interpretech jejího ražení tkví výjimečnost zdejšího festivalu. Jen stěží budeme v našich končinách hledat obdobnou událost, kde se sebevědomé show největších legend žánru mísí s debutujícím talentem citujícím jeho nejstarší možné odkazy. Gwenifer po celou dobu následujícího vystoupení vzala zavděk skromným místem u baru. Odešla sama, rychle, s komíhajícím se futrálem v ruce. Doběhnout ji nakonec bylo snazší než oznámit, že svou první zdejší návštěvou nevědomky vystihla šumperského genia loci, kdysi tak poznamenaného strachem z čarodějnických obřadů.

Osobnost Jana Fice vypráví příběh jiný, s Blues Alive v posledních letech úzce spjatý. Přestože se sólové působení frontmana brněnských The Weathermakers od začátku těší velké oblibě odborných kruhů, výhru v soutěži Blues Aperitiv mu zajistila až cena diváků. Hozené rukavice v podobě velkého pódia se v loňském listopadu za doprovodu bicích chopil se sebevědomím sobě vlastním. Pečlivě budovaný nablýskaný charakter se však teprve formoval, Ficovu typickou uštěpačnost tříštila mimo jiné i častá výměna a manipulace s nástroji, z nichž mnohé si v rámci vlastní značky Red Bird Instruments také vyrábí.

 

 

 

Poetika debutu Město z prosince loňského roku se ale trefila do vkusu tuzemského posluchače a učinila z hudebníka očekávaný pódiový artikl. To se naplno projevilo i při jeho nynějším vystoupení. Publikum si texty jízlivého glosátora vysmívajícího se oblibě zavedených pořádků přirozeně přivlastnilo. Těšilo se i z Ficových provokací, kterými přízeň svých fanoušků rád pokouší. Potměšilost ostatně sdílí i s producentem a aranžérem své desky Martinem E. Kyšperským, který je širší kulturní obci znám především jako vůdčí postava Květů, definujících kontury současného výkladu české hudební alternativy.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

Podstata výrazu muže mnoha uměleckých profesí v Háčku ustoupila svěřencově ostnaté osobnosti a přetavila se do jeho doprovodu. S ním má Fic zkušenost již z letního koncertu na boskovickém festivalu. K triumfu muzikantova pátečního exposé pak nemalou měrou přispěl i diváky kvitovaný saxofon. Udělení dalších šumperských výsad je proto jen otázkou času. Za pozornost by totiž rozhodně stála i klidnější umělcova poloha, kterou předvedl v přídavku s názvem Mantra, který je poslední v pořadí i na jmenovaném albu. Ponurý apel je totiž v kontextu muzikantovy osobitosti daleko uvěřitelnější než obraty obsahující mladistvé prostitutky z Cejlu.

Zanechat komentář

Ujistěte se, že jste zadali všechny požadované informace označené hvězdičkou (*). HTML kód není povolen.

Používáme cookies

Soubory cookie používáme k analýze údajů o našich návštěvnících, ke zlepšení našich webových stránek, zobrazení personalizovaného obsahu a k tomu, abychom od vás měli zpětnou vazbu.