Příjemné prostory Divadla Archa byly již hodně zaplněné, když v osm hodin večer nastoupila na pódium první kapela tohoto večera - česká skupina B4. K čtyřčlenné skupině kytaristy Tomáše Procházky se připojil pro tento večer japonský zpěvák Damo Suzuki. Účast tohoto nevšedního hosta citelně změnila přístup skupiny k hudbě.
Čtěte také: B4 na podzim vydávají novou desku a spouštějí nový web
B4 svůj koncert zahájili tradičně nahozením zajímavého groovu, do kterého postupně začínali jednotliví hudebníci zamíchávat pozoruhodné noisové, psychedelické a až kraut rockové esence. Do tohoto guláše se zapojil zpěvák Damo Suzuki, který hypnotickým způsobem recitoval, zpíval, pokřikoval, zkrátka cokoli ho napadlo.
Temná psychedelie tedy odstartovala slibný večer na festivale Stimul. Ačkoli B4 vydali nyní novou desku s názvem Lux Oxid, pro tuto akci si připravili evidentně úplně jiný koncept. Fascinujícím zjištěním ovšem bylo, že B4 a Damo Suzuki fungovali tak přirozeně, jako kdyby spolu hráli odjakživa. Noisové prvky a vzletné klávesové tóny přesto stále dokazovaly, že rukopis B4 se dá poznat v jakékoli formě a v jakémkoli žánru.
Po zajímavém úvodu nastoupila japonská skupina Acid Mothers Temple & the Melting Paraiso U.F.O. Pětičlenná sestava vlasatých japonských mániček budila velký zájem již silně přeplněné Archy. Tento zájem v zápětí zesílil ještě více, když parta kytaristy Kawabaty Makoty spustila virtuózně šílenou kraut rockovou psychedelii. Kromě frontmana, který se permamentně svíjel ve svých divokých sólech, kdy mu vlasy démonicky létaly na všechny strany, vévodil tomuto prapodivnému spolku prošedivělý hipík Higashi Hiroshi. Ten se svým klávesovým pultíkem tereminovskými zvuky posouval kapelu do mimozemsky space rockových výšin.
Nezapomeňte se podívat také na fotoreportáž
Bohužel, jedním z faktorů, které silně kazily zážitek z koncertu, byla absolutní neschopnost zvukaře. Jeho pochybné nazvučení se projevilo i u předchozí skupiny, kdy byl zpěvák slyšet jen velice obtížně a klávesy zanikaly v hlučně zesílené kytaře. A protože u Acid Mothers Temple měli kytary dvě, problémy se znásobily. Pokud zvukař chtěl poškodit divákům sluch, tak se mu to možná i podařilo. Přehulené kytary způsobovaly, že dojem z jinak perfektních muzikantských výkonů byl oslaben.
A ačkoli byl koncert bezchybný a muzikanti přidali ještě několik písní, mírně pokažený dojem z koncertu přetrvával. Je smutné, že osud podobně zajímavých akcí má v konečném hledisku v rukou zvukař. A když tento člověk na svou práci nestačí, nemá ji raději dělat.
Nicméně zpět ke koncertu. Po bouřlivém potlesku pro japonskou kapelu byla na řadě hvězda z trochu jiné hudební oblasti. Vystoupit měl známý americký DJ Shadow. Velká slova o tomto experimentátorovi přilákala do Archy evidentně nejvíce lidí. Přesto však po chvíli koncertu, který podle slov DJe měl být jedinečný a ne ve stylu jiných jeho akcí, se na mnoha tvářích přítomných rozhostil ne úplně spokojený výraz. Důvod byl nasnadě.
Poměrně lacině znějící beaty, ne příliš zajímavé doprovody a melodie zkrátka nenabízely nic natolik zajímavého a revolučního, pod čím si show DJe Shadowa mnozí asi představovali. Část diváků již také brzy opustila divadlo. Večer v Arše na Stimul festivalu tak zůstane v paměti návštěvníků zejména díky vynikajícím výkonům kapel B4 a Acid Mothers Temple.