Kraftwerk jsou bezpochyby v hudebním světě velkým pojmem. Nejen, že nesou obrovský podíl na vývoji elektronické a taneční muziky, ale významně ovlivnili nejednu kapelu či přímo celý hudební žánr. Mnozí je po boku Beatles či Rolling Stones označují za vůbec nejvlivnější formaci historie; vždyť k jejich odkazu se hlásí i takoví velikáni jako Depeche Mode, David Bowie, New Order či Daft Punk. Dokola opakující se rytmy, experimentální minimalistické podkresy, chytlavé melodie a texty zjednodušené na minimum jsou doménou Kraftwerk už od roku 1970, kdy vyšla první eponymní deska.
Právě v sedmdesátých letech byli pánové v nahrávání alb nejaktivnější – zmiňme rok 1974, který přinesl průlomovou Autobahn, 1977 pak Trans-Europe Express a následující rok vyšla The Man-Machine. Ač od té doby vydala kapela už jen tři desky a vše naznačuje tomu, že její produktivní léta jsou dávno tatam, je jasné, že má stále co říct. To loni potvrdila i americká hudební akademie, když Kraftwerk udělila sošku Grammy za celoživotní přínos.
Když v našem hlavním městě čtveřice vystoupila naposledy, vyprodala v rámci tour k třicátinám alba Autobahn velký sál Lucerny. Kapelu mezitím v roce 2008 stihl opustit Florian Schneider, jeden ze dvou zakládajících členů. Přibyl naopak Falk Grieffenhagen, video technik, který se tak zařadil po bok Ralfa Hütlera, Henninga Schmitze a Fritze Hilperta. Obrozená sestava Kraftwerk tentokrát přijela s něčím opravdu velkolepým – 3D show, která v našich končinách nemá obdoby a kterou po světě vozí už od roku 2011, kdy ji poprvé představili v Mnichově. Jedná se o retrospektivu, průřez všemi deskami, jakési best of, jež je doplněno o poutavý vizuál. Když ve frontě na vstup do haly potkáte chlápka, co tvrdí, že Kraftwerk jen letos viděl už třiapadesátkrát, říkáte si, že to asi opravdu bude stát za to.
Proto ti, kteří 3. prosince zavítali do Fora Karlín, dostali u vchodu speciální brýle, aby kromě uší potěšili také zrakové smysly. A že bylo na co koukat – všechny léty prověřené hity, které zazněly, provázela ve většině minimalistická 3D retro projekce. U Autobahn jsme se projeli po dálnici, u Tour De France jsme s cyklisty prozkoumali Francii, u přídavkové Die Roboter jsme na videostěně za znění „We are the robots“ zase sledovali čtveřici robotů v červeném. Největšího aplausu se u skladby Spacelap dostalo létajícímu talíři, který krouže nad Prahou nakonec přistál až před Forem Karlín. Videostěna, před níž stály u blikajících mixpultů čtyři takřka nehybné postavy, mimo to nabídla lekci němčiny pro začátečníky, všelijaké jednoduché geometrické tvary, vlny, obrázky, písmena či číslice, přičemž byla schopná navodit příjemné extatické stavy. Zdálo se, že po dvou hodinách odcházeli všichni nadmíru spokojeni.
Je zajímavé sledovat kapelu, která stála u samotného zrodu elektroniky, jak se i přes moderní prvky stále pevně drží toho, co ji v sedmdesátých letech proslavilo. Aktuální tour dokazuje, že Kraftwerk jsou zase v kurzu, a to pro stále mladší publikum. Jejich 3D show vyprodává, táhne a baví. Praha, která nabídla skvěle ozvučený prostor, nebyla výjimkou a snad nejen ten chlápek bude jejich koncerty objíždět dál.