Melancholický žánr, který si prošel dlouhým vývojem, pochází původně z Portugalska. Fado v sobě zahrnuje nespočet vlivů z různých destinací. I když je pro žánr důležitý text v portugalštině a často se na něm dodnes podílejí nejuznávanější básníci, vliv na hudbu má nejen Pyrenejský poloostrov, ale i Afrika a Brazílie. Žánr fado se stal typickým výrazem pro chudší obyvatele země a utvářel se v přímořských přístavech, kde ho formovali také námořníci.
Teskná melancholie vyjadřuje veškeré emoce, jak oblastní - spojené s mořeplavectvím, tak i ty individuální a spontánní. Právě jmenovaná spontaneita je jednou z nejdůležitějších vlastností žánru, kterou právě zpěvačka Mariza dokáže uhranout celé publikum. Mariza dokázala fado posunout v několika oblastech do moderního světa.
Jelikož zpěvaččin otec pochází z Lisabonu, měla možnost již od brzkého mládí poslouchat v jeho taverně nepřeberné množství zpěváků. Její matka se narodila v Mosambiku, stejně jako Mariza. Právě odlišnost dvou kultur a jejich propojení působí na zpěvaččinu hudební tvorbu. Zpěvačka čerpá taktéž z kořenů fada, které sahají až ke kontroverzní, ale uznávané Amálii Rodrigues. Její jméno je alfou a omegou stylu fado.
Přečtěte si více o žánru fado
Jelikož Amália zpívala za vlády diktátora Salazara, kdy fado bylo prorežimním kulturním projevem a jeho tvář byla zcela přetavena ideologií, byla považována za kolaborantku. Nicméně její tvorba přetrvala díky spolupracím s mnoha básníky a jejímu neuvěřitelnému talentu a přednesu. Mariza zpívá mnoho písní z jejího repertoáru, a tak skladby stále ožívají v novém podání. Mariza neklade až takový důraz na tradiční oblečení, které by během vystoupení měla mít na sobě, ale je pro ni důležitý kontakt s publikem a pravdivost.
Fado bylo vždy žánrem, kterému se dařilo v nejrůznějších tavernách, na ulicích či v tzv. fado domech, ale právě Mariza ho dokázala představit širokému publikum během zaplněných vystoupení několika tisícům posluchačů. Uhrančivé melodie, které posluchače zachytí a již nepustí, jsou velmi působivé a neopakovatelné. Svou debutovou desku Fado Em Mim natočila v roce 2002 a zaznamenala s ní velký úspěch. Následovala další alba, nicméně Mariza se žánrově nebojí experimentovat či odbočit. Fado nechává tradičně vyznívat s portugalskou či španělskou kytarou a lehkým perkusním doprovodem, ale také spolupracovala s orchestrem. Začleňuje netypické nástroje, jako jsou cello či klavír. Do tvorby vkládá odkazy na jazz, gospel, soul, brazilskou hudbu (například na albu Transparente z roku 2006) a to vše předkládá s nevšední dramatičností.
Festival Struny podzimu již v roce 2007 přivezl představitelku žánru fado. Zpěvačka Ana Moura tehdy pro velký zájem přidala koncert navíc. Nyní se do pražské Státní opery chystá Mariza se svým neobyčejným procítěným hlasem. Zpěvačka vystoupí v pondělí 6. října od půl osmé večer. Na portugalskou kytaru ji doprovodí José Manuel Neto, na druhou kytaru Pedro Jóia, na basovou kytaru Yami a o bicí a perkusní nástroje se postará Vicky Marques.