Country není žánr, o kterém by se každodenně v českých médiích informovalo. Scéna žánru vypadá u nás zcela odlišně než v Severní Americe, kde se country dostává velkého uznání a má své místo na výsluní. Samozřejmě, vždyť Spojené státy jsou domovem tohoto žánru. Tamní country představují například Kris Kristofferson (který jako jeden z mála interpretů koncertoval v Praze), Dolly Parton, The Dixie Chicks a ovšemže nespočet dalších. Tyto vody jsou pro Středoevropana stále dost velké na to, aby objevoval nové interprety, ať už starší či právě vycházející hvězdy.
Žánr, který klade důraz nejen na hudbu, ale i na text, si dokáže ve své podobě najít mnoho příznivců i mezi takovými, kteří byli zprvu ke stylu skeptičtí. Mnozí posluchači již přistupují právě ke country s jakýmsi zkresleným předsudkem, který mnohdy není nikterak opodstatněný. Svým typickým rázem však dokáže vystihnout různé pocity i životní situace. Představme si výraznou zpěvačku Mirandu Lambert, která se dnes již řadí mezi stálice žánru, i když se narodila v roce 1983.
Miranda Lambert, rodačka z Texasu, vydala zatím čtyři studiová alba. S první deskou nazvanou Kerosene dosáhla v roce 2005 hned velkého úspěchu. Projevila se jako výrazná zpěvačka country a její debut obsahoval jednu silnější melodii vedle druhé. Dvanáct skladeb, přičemž se vyrovnaně střídají energické, hlasově náročnější skladby s chytlavými a výraznými refrény spolu s jemnými melancholickými melodiemi podtrhávané většinou doprovodnou kytarou, dokázalo Mirandu vyšvihnout na vrchol country současné doby. Skladby New Strings, Me and Charlie Talking nebo Greyhound Bound for Nowhere se zapsaly hned ze začátku mezi nejvýraznější v jejím repertoáru.
Barvitě a neotřele si zpěvačka pohrávala na této nahrávce taktéž s texty, které jsou pro country stejně důležité jako hudba. Skladba Mama, I´m Alright výstižně popisuje vztah dcery a matky, společné soužití, strach, odpoutání se od rodiny i volnost. Stejnojmenná skladba s celou nahrávkou zase naopak uhrane svým výrazným rytmem. Za album zpěvačka získala mnoho prestižních ocenění.
Šílená bývalka navázala na povedený debut
O dva roky později se přihlásila s deskou Crazy Ex-Girlfriend, která navázala na započatý úspěch. Stejně jako na prvním albu se zpěvačka pustila do psaní i skládání vlastního repertoáru. Znovu velmi vyvážená deska s jedenácti skladbami, která nepřináší jediný slabší moment, potvrzuje hlasový i skladatelský talent tehdy velmi mladé interpretky. Pouze lehce se nechává ovlivňovat staršími nahrávkami žánru, avšak již po druhém albu se jí podařila v hudbě velmi podstatná věc. S každou skladbou totiž zní jako Miranda Lambert. Její ihned rozpoznatelný rukopis jí vyvyšuje mezi ostatními hudebníky nejen v tomto žánru.
Famous in the Small Town popisuje atmosféru menšího amerického městečka spolu se všemi strastmi i radostmi, vyrůstání ve venkovském prostředí i všechny známé tváře, které denně potkává. Znovu si vybírá zajímavá témata, která vycházejí z jejího vlastního života. Mirandiny texty jsou kratšími příběhy lidí, a i když neaspirují na dlouhá epická vyprávění, při několikátém poslechu dokáže posluchač najít sám sebe a splyne s hudbou. Bouřlivý milostný vztah pojímá ve skladbě Crazy Ex-Girlfriend a znovu koresponduje s atmosférou textu úderný, ale jednoduchý, rytmus bicích, hravé kytary a nad nimi vyniká znovu zpěvaččin hlasový projev.
Skladby More Like Her nebo Love Letters splňují uklidňující úlohu na albu, nastolují přemýšlivost, líbeznost i odpočinkový moment. V kapele zvýrazňuje spíše strunné nástroje, bicí se dostavují později do již rozjetého vlaku a plní úkol v pozadí.
Třetí deska nazvaná Revolution naznačila odlišnější cestu, kterou se zpěvačka bude nadále ubírat. Například Dead Flowers nebo vzpomínková The House That Built Me vynikají nejen díky hlasovému projevu, ale i svou strukturou a propracovanými texty. Obě jmenované skladby se záhy staly singly alba. Téma dětství, lásky, melancholie, životních zlomových bodů či popisy krajiny a ještě mnohem víc skrývá i v těchto textech. Však větší množství energie přináší píseň s lehce popovějším refrénem White Liar. Miranda neustrne na jednom bodě, zde se snaží zakomponovat nové a rozmanitější prvky do své tvorby, čerpá ze sebe sama a posouvá se dál.
Desku oživují skladby jako je Airstream Song či Heart Like Mine, které dává prostor opakujícímu se jednotvárnému rytmu, jenž vzbuzuje optimismus. Na tomto počinu však využívá nejen autorských skladeb, ale také se zde objeví několik cizích v novém aranžmá. Ve skladbách si vyhrává s kompozicí a zvukem doprovodné kapely, a především se sílou zvuku a jejími změnami.
„Můj jediný záměr s deskou Revolution byl říci lidem: ,Hele, vyndejte mě z té škatulky, kam jste mě už nadobro zařadili. Nejsem jen Kerosene a Gunpowder and Lead a tím to hasne.´ Samozřejmě že tohle všechno ke mně neodmyslitelně patří, ale mám rozhodně více co říct a jsem přesvědčená, že to dokážu,“ vyjádřila se zpěvačka po vydání náhravky Revolution.
Zpěvačka spolupracuje na své tvorbě i se svým manželem, taktéž country zpěvákem, Blakem Sheltonem, se kterým se seznámila v roce 2006. Nazpívala doprovodné vokály k písni Home, na které v roce 2008 Shelton pracoval. Mnoho skladeb píší stále společně, témata, o kterých Miranda zpívá, často pocházejí ze společných myšlenek a nápadů, které rozvíjejí a dotváří je do celistvých kousků. Například skladba Over You ze zatím posledního studiového alba Mirandy vychází z Blakeova dětství, vypráví tragický příběh o jeho bratrovi.
Sólová kariéra i spolupráce s kapelou
V roce 2011 se utvořila tříčlenná skupina Pistol Annies, kterou založila Miranda společně se zpěvačkami a kamarádkami Ashley Monroe a Angaleenou Presley. Tvorba skupiny, kterou představily na debutovém albu Hell On Heels, si pohrává s country a folkem. Celé album složené z deseti kousků je autorským počinem spolupráce všech tří zpěvaček. Titulní singl Hell On Heels se ihned po vydání stal jedničkou. O dva roky později vydalo dívčí trio novou desku s názvem Annie Up. Znovu se jednalo o zcela autorský počin.
Album Four the Record (2011) přineslo méně autorských písní samotné Mirandy Lambert, hlásilo se ke stejnému konceptu jako na třetí studiovce. Mezi čtrnácti skladbami se nachází hned několik singlů, které svůj zřejmý potenciál po vydání proměnily v úspěšné kousky. Melancholická melodie Kinds of Kinds a zpěv, ve kterém pro změnu Miranda netlačí na pilu a pohrává si procítěně se slovy, působí svou jednoduchostí velmi uceleně. Ve Fastest Girl in Town zase objevuje energičnost, klade důraz na ženskost a stylem se navrací k první desce. Podobný princip uplatňuje i v Mama´s Broken Heart.
Svižnější a jasný rytmus koresponduje s údernou textovou stránkou. Již zmíněná skladba Over You svým popovějším pojetím se lehce vymyká zbytku, nicméně díky tomu album nabízí mnoho rovin a pohledů na country. Ve skladbě Oklahoma Sky odkazuje na nový začátek. I přesto, že zůstává věrná rodnému Texasu, jejím domovem se po svatbě stala Oklahoma a přesně tuto skutečnost reflektuje i v písni.
První singl z nového alba zveřejnila Miranda Lambert 5. února tohoto roku. Na skladbě Automatic spolupracovala ještě s Nicolle Galyon a Natalie Hemby. „Automatic je píseň o dobrém životě,“ vyjádřila se k ní samotná zpěvačka. „Především vypráví o novém nadechnutí, jaké to je uvědomit si život a jednoduše ho žít. Nejde o to stále se otáčet dozadu, ale zavzpomínám třeba na to, jak pověsit prádlo na šňůru a čekat, až uschne, nebo jak mě můj táta učil řídit mé auto, které stále mám. Tahle písnička přináší všechny dobré vzpomínky a připomíná mi, abych se zhluboka nadechla.“
První ochutnávka z připravovaného alba Platinum nabízí nahlédnutí do nové etapy Mirandiny kariéry. Jak dále bude pokračovat a udržovat country při životě, ukáže její novinka, nicméně již s předešlými čtyřmi alby se zapsala mezi neopomenutelné zpěvačky žánru.