A byl to opět zážitek, na který se bude dlouho vzpomínat. Již čtyřicetiletá klavíristka zasedla v nádherných prostorách Janáčkova divadla za křídlo, aby mohla plnému sálu zahrát kousky ze svého nového alba Spectrum, které vyšlo letos na podzim. Sama Hiromi na úvod připomněla své počátky spojené i s Teplicemi a Prahou, kdy v těchto městech vystupovala už v pouhých čtrnácti letech s Českou filharmonií.
Zároveň roztomile zavzpomínala na své oblíbené české jídlo – svíčkovou. Po sympatickém úvodu už zahájila svůj koncertní set, který započala skladbou Kaleidoskop. Právě barvám totiž Hiromi věnovala své nové album, a tak nebylo těžké najít v každé skladbě nějakou inspiraci z palety barev. Úvodní opět ukázala silný skladatelský potenciál dnes již zkušené hudebnice. Hiromi umí posluchače upoutat jak vynikající hráčskou technikou, tak zároveň poutavou hravostí, taktéž umí diváky i bavit milou a přesto fascinující koncertní show.
Hiromi totiž rozhodně není nějaký studený čumák, naopak se snad ani mračit neumí. Její koncert byl přehlídkou skvělých improvizací začleněných do náročných a přesto melodických partů. Právě spojení melodických kompozic s její technickou zdatností je klíčem k tomu, co činí Hiromi tak příjemně poslouchatelnou jak pro hudebního laika, tak i náročného posluchače. Hiromi zkrátka umí naservírovat každému, co má rád.
Během večera Hiromi postupně osvětlila i jména svých nových písní. Skladba Mr. C.C. byla například věnována Charliemu Chaplinovi, k čemuž řekla, že ačkoli filmy s ním jsou černobílé, tak ona v jeho filmech vždy vnímala kouzlo barev. Zároveň téma písně znělo jako pocta hudby z grotesky spolu s jazzem. Došlo rovněž na dvě vydařené cover verze. Beatlesovská Blackbird rozhodně své tvůrce nemohla urazit i díky tomu, jak ji Hiromi navíc nastavila komplikovanou improvizací.
Vyvrcholením večera byla ovšem pocta skladateli Georgi Gerschwinovi jeho skladbou Rhapsody in Blue. Jak sama Hiromi zdůraznila, v jejím podání bylo cílem ukázat ještě více variací modré barvy, a i proto ji pojmenovala po svém Rhapsody in Various Shades of Blue. Při téměř půl hodiny trvající hře Hiromi předvedla nádhernou interpretaci známé písně, ale i ji rozvinula náročnou improvizací, při níž si posluchač mohl jen říct, kde se v té drobné dámě bere taková energie a síla. Její styl hry totiž rozhodně není slaboučkým projevem - umí být rázná a úderná, aby vzápětí přešla do klidných tichých vod jemných tónů. Po této vyčerpávající části nastal potlesk a následné vytleskávání umělkyně k návratu za klavír. Hiromi poté ještě zahrála další dvě písně. Její set tak trval bezmála dvě hodiny. Při takto náročném sólovém výstupu opravdu neskutečný výkon.
Hiromi Uehara je dnes rozhodně jednou z hlavních osobností současné jazzové fúze. Nakolik se někomu může už tento žánr zdát tematicky vyčerpaný, japonská umělkyně sebevědomě dokazuje, že tomu tak rozhodně zatím není. V jejím podání se odhalují neskutečné možnosti klavíru ve spojení s šíří jejího talentu. Dokáže být součástí velké kapely, ale užije si i sólové koncertování. Můžeme se jen těšit na to, co si pro příště zase nachystá nejen pro české posluchače.
Koncertní setlist: Kaleidoscope, Yellow Wurlitzer Blues, Whiteout, MR. C.C., Blackbird, Spectrum, Rhapsody in Various Shades of Blue, Přídavky: Sepia Effect, Seeker