Kolikrát jste slyšeli větu: „Mě text u písniček nezajímá, protože… angličtině nerozumím, protože zpívané angličtině nerozumím, protože o text v hudbě přece nejde, protože je důležitější, jestli zpěvák intonuje…“ a mnoho dalších podobných výmluv, proč hudbu „zjednodušit“ na instrumentální umění. Klasickou hudbu nebo instrumentální jazz nechme stranou a vzpomeňme si, kolikrát jsme si naopak řekli: „O čem ten text je, vždyť ten zpěvák zpívá jedno slovo stále dokola!“ nebo "Tuhle kapelu poslouchám právě kvůli textům."
Hudba by nebyla bez textu a samotný text písně by z papíru nejspíš nepromluvil ani k nejmenšímu zlomku čtenářů, ale díky hudbě se k posluchačům dostane celkem rychle a mnozí si ho pak pod pódiem rádi zazpívají.
Mnohdy ale text promlouvá rázně. Příkladem může být píseň Alyssa Lies od Jasona Michaela Carrolla. Dnes 41letý Američan nahrál v roce 2006 tuto silnou melancholicky laděnou skladbu po dvou letech, co ji psal, a zařadil ji mezi skladby na své první album Waitin' in the Country, které vyšlo o rok později.
Jason sepisoval pravdivý příběh malé dívky, kterou bohužel nikdo nedokázal zachránit ve chvíli, kdy potřebovala pomoct. Nejdřív ho inspirovala báseň jednoho jeho přítele, která podobné téma otevřela. O dva dny později viděl v televizi reportáž o domácím násilí na dětech a jejich zneužívání a řekl si, že dvakrát stejné téma za dva dny se mu neukázalo náhodou.
Ať ale autor písně napsal zprvu cokoli, nebyl s výsledkem stále spokojený. Když se ale konečně smířil s pocitem, že text k písni nikdy nevypiluje k úplné dokonalosti, soustředil se, aby píseň především působila realisticky, ale také aby vzbudila emoce. A to se mu povedlo, skoro po třech letech psaní, na výbornou.
Dojemnou kytarovou píseň vypráví vypravěč z perspektivy otce malé dívky, která se ve škole kamarádí se spolužačkou a tuší, že kamarádku nejspíš rodiče doma týrají. Když se jí ve škole učitelky i děti vyptávají, kde přišla k četným modřinám a podlitinám, vymýšlí si a všem lže, jen aby ochránila ty, co jí ubližují. Když mu dcera vše řekne, ptá se ho na důvod, proč Alyssa lže: My little girl asked me why Alyssa lies.
Když jednou v noci svou dceru zahlédne, jak se za Alyssu modlí, rozhodne se vše ve škole nahlásit, ale když v pondělí do školy přijíždějí, je pozdě cokoli řešit. Všichni vypadají smutně a on se dozvídá děsivou novinu, Alyssa už do školy nepřijde: She doesn't lie anymore at school, Alyssa lies with Jesus. (Už nebude ve škole lhát, Alyssa už je u Ježíše) Vypravěč se v textu obrací na učitele i všechny ostatní, kteří měli šanci její situaci řešit dříve a nakonec musí tragickou zprávu sdělit i své dceři. Tears filled my eyes when my little girl asked me why, Alyssa lies, Daddy, tell me why. (V očích jsem měl slzy, když se mě má malá holčička zeptala, proč Alyssa lže, tati, proč, řekni mi, proč?)
Civilní videoklip zobrazuje učitele, který promítá středoškolským studentům ve třídě video, které shrnuje právě osud Alyssy a její kamarádky. Jedna studentka se až příliš s jejím příběhem ztotožní, odchází ze třídy a na chodbě pláče. Učitel k ní přichází a chápe, proč ze třídy utekla. Je na každém posluchači, co si z písně odnese, ale poselství hudebník splnil, a i proto, že je téma více než aktuální i dnes, myslím si, že ani po 14 letech by tato skladba neměla zapadnout.
Just the other day
On the playground at school
Between the tires and the swings
And she said to me, "Daddy, Alyssa lies."
'Cause I didn't know how much my little girl had been hurt
Or the things she had seen
I wasn't ready when I said, "You can tell me."
Alyssa lies everyday at school
Alyssa lies to the teachers
As she tries to cover every bruise...