Když člověk poprvé uslyšel desku Friday Night in San Francisco, po prvních vteřinách zíral s otevřenou pusou a zvýšila se mu tepová frekvence o 200%. A právě jeden ze strůjců oné "Páteční noci ve Friscu" letos zavítá po několika letech opět i do České republiky, tentokrát do Plzně.
Al di Meola je ve svém oboru jedním z nejlepších kytaristů a to také proto, že se zcela bez problémů pohybuje skvěle jak v oblasti akustické kytary, tak i té rockové, nebo chcete-li spíše jazzrockové. I přesto Meola spíše než ke klasickému jazzu vždy inklinoval, a poslední dobou to platí dvojnásob, zejména k latinskoamerickým vlivům, flamenku, jihoamerické hudbě a klasice.
Jeho kariéra začala velmi brzy a hned výrazným raketovým nástupem. Už ve dvaceti letech byl totiž Chickem Coreou pozván do jeho Return to Forever a to jen tak někdo říci nemůže. Zásadní mezník, a možná v jeho kariéře vůbec ten největší, ale pro něj nastává v roce 1980. Tehdy totiž v Guitar Triu nahrazuje Larryho Coryella a společně s Pacem de Luciou a Johnem Mclaughlinem začínají "psát dějiny". V tento okamžik totiž vzniká uskupení, které bude pro další vývoj nejen jejích aktérů, ale do jisté míry celého kytarového světa velice zásadní. V případě Meoly tato spolupráce položila důležitý základ v jeho přístupu k akustické kytaře a vlivy, které načerpal zejména od Paca de Lucii, můžeme v jeho hudbě slyšet zcela zřetelně dodnes.
Meola byl také průkopníkem rychlého jazzrockového arpegiového hraní. Ačkoli přemíra těchto prvků často svádí k pocitu jakési sterilnosti, odměřenosti a někdy až antimelodičnosti, je pravda, že se v tomto ohledu stále ještě udržel (na rozdíl od jiných kolegů) celkem na uzdě a nestala se pro něj tato technika zásadním prvkem jeho výrazu. V posledních letech ovšem od hlasitého "nářezu" upouští a to především z důvodu ušního tinnitu, který se u něj vyvinul po mnoha letech hlasitého hraní. Jen pro výstrahu některým mladým kytaristům a nebo třeba posluchačům hlasité hudby s peckami v uších: Tato choroba je v dnešní době neodstranitelná a v řadě případů se stala podnětem i pro sebevraždu.
Tak jako tak, Meola je velice zdatný i jako akustický hráč, ať už se svým Ovationem, jehož zvuk často více či méně vylepšuje (nebo zhoršuje) i řadou krabiček, a nebo klasickou španělkou. V roce 2013 se také rozhodl pro zajímavý krok, a to natočit některé písně Beatles ve své úpravě pro akustikou kytaru a některé další rytmické a smyčcové nástroje, a kde jinde, než rovnou v Abbey Road. Album je důstojným nástupcem jeho předchozích akustických projektů, například krásného alba Winter Nights nebo Pursuit of Radical Rhapsody, a vyznívá typicky meolovsky. A právě s albem All Your Life (ale nejen s ním) navštíví letos i Českou republiku.
Jediný jeho letošní koncert na českém území se odehraje 10. května ve Velkém sále Měšťanské besedy v Plzni od sedmi hodin večer. Vstupenky můžete zakoupit přes portál Plzeňská vstupenka a jejich ceny se pohybují v rozmezí 750 až 860 korun.