Tezaura je velmi ambiciózní bandou pocházející z moravské metropole. Prvním poznávacím znakem je výrazná image, která velkou měrou stojí a padá se zpěvačkou Lori. Výraz kapely je pln nadsázky a snaží se bořit některá zažitá klišé v silně maskulinním hudebním žánru. Pokud se prokousáte světem králíčků, panenek a motýlků, zjistíte, že Tezaura v sobě skrývá mnohem více, než si jste na první pohled ochotni připustit.
Skladby, které byly vybrány na album, jsou všechny pečlivě odkzoušené v terénu, neboť kapela ve velké míře koncertuje. Od dema Daydreaming, jež vyšlo v roce 2011, měli všichni členové spoustu času se připravit, aby do nově vzniklého dítka mohli vložit maximum. Výsledná produkce vypovídá o tom, že se snažení vyplatilo. Deska je zvukově velmi dobře vyvážená a technická kvalita nahrávek je oproti většině začínajících kapel vysoká. Nyní již ale k samotné desce.
Čtěte také: Benátská noc 2013: Nightwish jsou zpět a v plné síle
Bez přílišných cavyků v podobě epického intra se album otevírá rovnou titulní skladbou. Přestože název Unleash the Butterflies evokuje metal lakovaný narůžovo, realita je trochu jinde. Těžce depresivní text snoubící se s temnými klávesovými podkresy. Ve dvou třetinách skladby zpomalíme na minimum, abychom mohli upřít pozornost na velmi charakteristický klavír. Některé kompoziční prvky jako by pocházely z pera Tuomase Holopainena, nicméně do celkové stavby zapadají zcela přirozeně.
Znáš někoho, komu se zasekla deska?
Píseň Mechanical Ballerina začíná z úplného pianka osamělými tóny hrací skříňky. Je velmi příjemné, že si Tezaura vyhrála s každými drobnými detaily, uměle vytvořený zásek desky na konci první sloky na první poslech vyvolává obavy z poškrábaného CD. Stejný efekt je použit ještě jednou ve druhé polovině skladby, kde tvoří velmi netradiční most mezi pomalou pasáží a závěrečným zdvojeným refrénem. Jako v případě předchozího kousku je zpracovávaný motiv a nápad zcela originální a mile se doplňuje s image kapely.
Shattered Memories je velmi silnou skladbou. Nepokouší se ubírat plyn, má spád a říz, přestože i zde ve druhé třetině nastoupí klavírní pasáž. Klávesový motiv v intru připomíná některá dílka od Dreamtale. Text je velmi depresivní a v kombinaci s hudbou až naléhavý.
O poznání atmosferičtější a méně „od podlahy“ je song Shadow’s Love. Klávesy dostaly mnoho prostoru pro atmosférické plochy, zpěv přeskakuje z hlubokého hrudního altu do falzetů, což podtrhuje náladu skladby a mimo jiné i poukazuje na značnou variabilitu projevu Lori. To je velmi důležité, protože ze všech kousků na albu je cítit, kdo je ústřední postavou celé show.
V závěru skladby nechybí proslov ve stylu úvodu k Dead Boy’s Poem, po kterém následuje závěrečný refrénový testimoniál.
Z kontextu celého alba výrazně vystupuje píseň Run Kitty Run. Klavírní začátek, altový rozjezd s operním finišem v refrénu. Množství přidaných doprovodných zvukových efektů a zapojení chorusu a delaye do jinak dosud nepřikrášleného zvuku kytary podtrhuje důležitost skladby. Vrcholem aranžérských snah je pak dialog krásky a zvířete v závěru.
Utíkej, kotě...
Další kousek, Have to Go, má v první sloce zajímavý kontrast. Ačkoliv text je spíše smutný až truchlivý, zpěv překypuje naštvaností. Stejně tak kytarový riff je podstatně tvrdší než v předchozích skladbách. Užití falzetu velmi nenásilně zjemňuje temné pasáže pojednávající o konci života.
Ve skladbě Deir Ez-Zor kapela umně naroubovala orientální motiv na vlastní image. Více, než kde jinde máme možnost zaslechnout netradiční nástroje. Kromě exotických zvuků se výrazně prosazuje flétna a chór. Téma je jako již tradičně temně depresivní a zmiňuje stejnojmenné město v Sýrii.
Čtěte také: CD: Xandria vydala symfonické i úderné album Neverwold's End
Jak se pomalu blížíme k závěru, zjišťujeme, že tu nejzajímavější munici si Tezaura nechala na konec. Across the Void je v pořadí druhým songem obsahujícím ve zpěvu mužský element. Refrén má šťávu a říz. Zajímavé je i využití flangeru v kytarovém partu. Syntetické zvuky vše provazují a v kombinaci s promyšleným stereem vyvolávají pocit, že prostor kolem se neustále mění.
Pokud si budete pouštět píseň And There Were Angels při chůzi ve městě, buďte opatrní. Díky chrčení vysílaček, a především pak policejním sirénám v intru, se nebudete moct ještě dlouho zbavit dojmu, že po vás jdou. Velký prostor zde dostaly vedle klavíru i smyčce a vlastně úplně poprvé máme možnost vychutnat si i pořádné kytarové sólo.
Celé album uzavírá skladba Heavenhell, ve které se prakticky snoubí všechny vlivy gothic/symphonic scény, které můžeme pozorovat v rámci celého alba. Univerzálnost této skladby z ní dělá ideálního adepta na rádiový singl.
Deska Unleash the Butterflies je velmi povedeným debutem, který potěší všechny fanoušky inklinujícími ke gotice nebo "měkkému metalu" obecně. Tezauře se podařilo stylově vybočit z nekonečné řady bezduchých klonů opěvovaných female fronted kapel a vyrazit vlastní, byť velmi svéráznou cestou.