26.04.2013 7:00

Thy Symphony vložili do nového alba spoustu energie

Přebal alba A New Beginning Přebal alba A New Beginning zdroj: archiv kapely

Brazilská symphonic-power metalová formace Thy Symphony vydala 19.dubna své druhé album A New Beginning. Českému publiku jej přijede představit ve čtvrtek 2. května do pražského Exitusu.

Skupina Thy Symphony vznikla v roce 2001 v brazilském městě São Paulo. Po velkém množství personálních změn se v roce 2003 stabilizovala sestava, která o rok později zplodila první počin, demo Darkness End. První opravdové album spatřilo světlo světa o poznání později, až v roce 2010. Vydáno bylo pod názvem Harmonizing the World. V dubnu 2013 vydala kapela svou v pořadí druhou placku A New Beginning, kterou v květnu představí i pražskému publiku.

Už v úvodním intru Hope and Fear můžeme zaznamenat jisté charakteristické znaky patentovaného soundu – velmi ostře vystupující žestě, harfová arpeggia a sbory. První krůčky evokují odkaz Fairyland, Reinxeed nebo Rhapsody.

Zběsile chaotický mix atmosférických melodií možná trochu násilně přechází do hutného metalového riffu, kolem kterého jsou vystavěné doprovodné melodie žesťů a sborů. Vzápětí ještě trochu přidáme na energii a ve speedové smršti bicích přebírá otěže smyčcová linka. Skladba Galaxy’s Great Eye postupně získává šťávu a směřuje k představení vokálů. Oba zpěvy vytváří velmi dobrý kontrast, pokud jdou po sobě, ale zároveň se i moc dobře pojí dohromady. Na zabarvení hlasů je zajímavé to, že nám přichází odkudsi povědomé, nicméně pokud se zaměříme na drobné detaily, nacházíme specifické odlišnosti.

Mluvíme-li o drobných detailech, musíme zmínit technickou kvalitu nahrávek. Zatímco syntetické party jsou krystalicky čisté a špičkově zaranžované, u vokálů i jednotlivých nástrojů slyšíme občas drobné nedokonalosti, které se daly v průběhu nahrávacího procesu odstranit.

Zpět k poweru

Song Saints and Sinners začíná sborovým refrénem, oproti předchozím dvěma kouskům je cítit určité zklidnění, zejména po kompoziční stránce. Skladba je v rámci možností přehledná a již bezhlavě neskáčeme od motivu k motivu. Ve zhruba čtyřech minutách nám Thy Symphony naservírují solidní powerovku, ve které Leandro Baracho předvede, že zvládne i agresivně zastřenou barvu ve stylu Hansiho Kürshe nebo Dennise „Slye“ Schunkeho.

Že i ženský vokál může znít pořádně naštvaně, ukáže Karina Bonizi v písni Revolution. Ostatně, celá banda má energie na rozdávání, to z desky přímo dýchá. Mají obrovskou zásobu výrazových prostředků a celkově velký potenciál. Občas je ale právě to na překážku, protože pak velmi časté změny znepřehlední skladbu a posluchač se místy ztrácí.

Sledujte metal na Facebooku:

Atmosféricky hravá skladba Charming Nymphy by se mohla bez nadsázky objevit v příští animované pohádce od Walta Disneyho. Je celkově velmi pozitivně laděná. I když se dvojpedál prakticky nezastaví, kompozice vyzařuje lehkost a částečný oddech od předešlých naléváren.

Hravosti předchozího tracku oponuje přímočará nalévárna Where Land Begs for the Sun. Ostrá čtyřminutovka, která se ani na vteřinu nezastaví a naživo určitě donutí nejednoho metalheada hodit si řepouHoukání policejních sirén, střelba, vrtulníky. V ulicích panuje chaos. Je na čase, aby jeden z těch, kterým Ozzy Osbourne ukusuje hlavy, povstal a dal vše do pořádku. Asi by někdo měl říct Alfrédovi, že se Dark Knight chystá na scénu.

V osmé skladbě Watcher se prvně naplno zužitkuje potenciál orchestrálních partů. Patetický úvod jako by byl vystřižen z historického velkofilmu. Soundtrack pozvolna přechází do čistého powermetalu, aby se finální rovnováha ustálila někde na půli cesty. Kytary čas od času uvolňují dominantní pozici orchestru, aby se pak zase vyšvihly do sedla.

Motivy na lehce arabský způsob, kytary přepnuté na čistý kanál, že by se na pořadí dostala balada? Ani omylem. Song Thin Line to Insanity je sice ve slokách o poznání pomalejší než zbytek alba, nicméně i tak je nabit množstvím energie. Je agresivní, emotivní a až nezvykle temný. Temnotu vykompenzujeme světlem další skladby, která by mohla zdobit animované pohádky, Endless Moment

Dojde i na growl

Dramaticky temný začátek exploduje do zběsilého speedu. Agresivita, síla, rychlost, to vše ve správný moment okořeněné přiostřeným zpěvem, místy se úsměvně pokoušejícím až o growl. Čtyři a půl minuty uběhnou jako nic a nejúdernější skladba alba nesoucí jméno WTC se rozplyne ve větru.

Velmi zajímavé a opět značně pohádkové motivy nabídne píseň Time Traveller. Většinu času jedou oba vokály unisono pro silnější a přesvědčivější apel. Skladba je v kontextu alba přímočará a chytlavá. Opět přináší příjemné zpomalení od speedového šílenství.

Mohlo by vás zajímat: Powermetalová smršť se řítí na Masters of Rock

Naprosto přesným opakem je ambiciózní patnáctiminutovka nesoucí název alba. A New Beginning je jakýmsi zrcadlem celého alba, vypichuje jak přednosti, tak nedostatky. Obsahuje obrovské množství skvělých motivů, chaoticky pospojovaných do monstrózních celků. Posluchač je okouzlen nádhernou zvukomalbou jednotlivých motivů, ale díky neuměrné náloži vjemů klesá schopnost vnímat skladbu jako celek.

Se čtrnáctistopým albem se rozloučíme opět v pohádkovém duchu písní Spark of Life. Po předchozí velmi náročné skladbě si můžeme dopřát trochu oddechu a nechat se unášet malebnou harmonií.

Album A New Beginning je velmi ambiciózním počinem vyznačujícím se orchestrálními kompozicemi, přítomností dvou hlavních zpěvů a snahou vytvořit po tvůrčí stránce co nejbohatší dílo složené z těch nejsilnějších motivů. Nechybí obrovská snaha a výrazné nadšení, dodávající desce na opravdovosti a upřímnosti. Thy Symphony mají silný potenciál, který je může v kombinaci se silnou identitou a osobitým stylem vynést velmi vysoko.