Reportáže

Klavírní virtuos a jeden z průkopníků elektroniky v jazzu shrnul půl století svých hudebních výbojů během jediného koncertu v sobotu 9. listopadu v nové pražské koncertní hale O2 Universum. Se svou čtyřčlennou skupinou ohromil novými zvuky i úpravami největších instrumentálních hitů. Na svých 79 let vypadá Herbie Hancock neuvěřitelně čile, při závěrečné skladbě Chameleon křepčil s příručním syntetizérem na pódiu jako rocková hvězda. Své stále bohaté vlasy si sice dobarvuje, ale hudební energie má víc než muzikanti o dvě generace mladší.

Také tento srpen se u jezera ve středočeské Sadské sešli příznivci rockové a metalové hudby na festivalu Rock of Sadská. Jednalo se již o šestý ročník a tak se pořadatelům podařilo vychytat většinu much. A jelikož se návštěvníků sjíždí každým rokem víc a víc, mohli si dovolit i více kapel ze zahraničí. Připomeňte si v naší exkluzivní reportáži jak to letos probíhalo.

Na oslavu výročí 30 let od sametové revoluce připravil festival Struny podzimu ve spolupráci s festivalem Prague Music Performance velkolepý průřez poválečnou vážnou hudbou země, která je se svobodou, a to především tou tvůrčí, neodmyslitelně spjatá – Spojených států amerických. 3. listopadu tedy zazněla v Divadle Archa slavná, jakož i polozapomenutá díla několika amerických skladatelů, která vykreslují neskutečně barevnou kulturní mozaiku USA.

Jedna z hlavních jazzových událostí tohoto roku je za námi. V Brně vystoupila japonská klavíristka Hiromi Uehara, která na JazzFestu Brno představila svoji novou desku. Repertoár navíc překvapivě tvořily právě pouze skladby z tohoto nového alba.

Pojí-li se hudebníkovo jméno všude se slovem legenda, nemělo by se u něho pochybovat snad o ničem. U jedenaosmdesátiletého Američana Charlese Lloyda, jednoho z posledních hrajících poválečných bohů saxofonu, tím spíš. Tedy ani o tom, že asi jako první jazzman oslovil rockery, přátelil se a hrál s nimi na festivalech, vdechl své hře rockovou uvolněnost i žhavost fúzí podnícených rockovou explozí 60. let, ne náhodou hrál i nahrával s The Doors, Beach Boys i Canned Heat a dle mnohých stál i blízko pramenů jazzrocku…

The Unity zahráli v Praze již potřetí, z toho podruhé v roli headlinera. Rockový klub Nová Chmelnice poskytuje kapelám toho typu ideální prostor. I vzhledem k tomu, že se koncert odehrál v pátek jsem byl udiven poměrně nízkou návštěvou.

Ačkoli Martin Barre již řadu let upíná své aktivity k sólové dráze, k jeho kariéře neodmyslitelně patří působení v kapele Jethro Tull, jejíž byl po několik desetiletí hlavním kytaristou.

Australská rocková senzace je od vydání svého debutového alba Runnin' Wild v roce 2017 na stálém vzestupu. Na festivalech Airbourne hrají ve stále prestižnějších časech. Do Prahy přijeli představit nové album Boneshaker, které ale vyjde až 25. října.

Spáchat v Lucerna Music Baru současně komorní i monstrózní koncert najednou se moc každému nepodaří. V případě tria minus123minut se to ale ve čtvrtek 25. září povedlo. A navíc přišel i Petr Čtvrtníček.

Jméno klavíristy Ethana Iversona je spojeno bezesporu se skupinou The Bad Plus, kterou v roce 2000 zakládal se svými přáteli. Po létech jejího působení v roce 2017 ovšem oznámil, že kapelu opouští. Ethan Iverson navštívil tak klub Jazz Dock ve středu 18. září 2019 poprvé se svým novým projektem.